DEN HAAG – Nederlandse huishoudens hebben afgelopen november 0,3 procent meer geconsumeerd ten opzichte van dezelfde maand in 2022. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze stijging is vooral zichtbaar in de consumptie van diensten, terwijl de consumptie van voedings- en genotsmiddelen juist een daling laat zien.
Consumenten hebben in november 2023 0,5 procent meer diensten afgenomen. Denk hierbij aan het openbaar vervoer, communicatie, recreatie, cultuur of kapper. Deze consumpties maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.
Aan voedings- en genotmiddelen hebben huishoudens 2,3 procent minder besteed dan in november 2022. Ook schaften consumenten iets minder duurzame goederen aan, vooral minder spullen voor de woning, schoenen en kleding. Ze kochten wel meer auto’s. Verder hebben huishoudens in november 3,1 procent meer overige goederen, zoals energie en artikelen voor persoonlijke verzorging, gekocht.
Bijna twee weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in november 0,8 procent lager was dan in november 2022. Het volume van de non-foodwinkels lag 2,1 procent lager, terwijl dat van de foodwinkels met 1,7 procent kromp. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops