LEIDSCHENDAM – Het CBL ziet steeds meer supermarkten zich inzetten voor de eiwittransitie. Niet alleen vanwege het verminderen van de milieuimpact, maar ook om producten gezonder te maken. Het CBL heeft om die reden een aantal goede voorbeelden uit de praktijk verzameld en dit gepubliceerd in het Zichtboek Eiwittransitie.
De meeste Nederlandse supermarkten hebben hun doelstelling rondom de eiwittransitie gesteld op een verhouding van 50-50 (plantaardig versus dierlijk) in 2025 en 60-40 in 2030. Op dit moment is dat nog 40% plantaardig en 60% dierlijk. Om dit teweeg te brengen is gedragsverandering nodig, niet alleen van retailers maar vanuit de hele maatschappij. “Het is belangrijk dat alle schakels in de keten, maatschappelijke organisaties en de overheid ook meedoen. Hier spelen bijvoorbeeld de catering en de horeca een belangrijke rol in, alsmede de overheid als launching customer en als schakel richting de burger om draagvlak voor en kennis over de eiwittransitie te vergroten”, schrijft Jennifer Muller-Straathof, manager Duurzaamheid bij het CBL, in het Zichtboek Eiwittransitie. Ze vervolgt: “Supermarkten zijn gemotiveerd om de komende jaren hard te blijven werken aan het realiseren van de eiwittransitie en zullen dit doen vanuit hun individuele bedrijfsvoering, maar ook gezamenlijk en met alle partners in de voedselketen. Op deze manier verlagen we de klimaatimpact van de hele keten en dragen we bij aan een gezonder eetpatroon.”
Voorbeelden
Het CBL heeft in het Zichtboek meerdere voorbeelden uit de praktijk verzameld. Een aantal hiervan zijn: Jumbo die stopt met de promoties van vers vlees, de introductie van het Terra-assortiment van Albert Heijn, de vernieuwde schapindeling van vers vlees en vleesvervangers in hetzelfde schap bij Plus, kleinere portiegroottes van vlees bij Dirk, de uitbreiding van het assortiment noten van Aldi en standaard vegetarische verspakketten bij Lidl. Het is een greep uit de inspanningen vanuit de supermarkten die door het CBL worden uitgelicht.
Super Supermarkt Keurmerk
Niet alleen supermarkten zijn bezig met de eiwittransitie. Ook brancheverenigingen richten hun aandacht op dit onderwerp. Zo wordt duurzame voeding in de eiwittransitie ook gepromoot met het Super Supermarkt Keurmerk. “De samenstelling van het assortiment en het inspelen daarin op maatschappelijke ontwikkelingen zoals de noodzakelijke eiwittransitie, is een van de criteria die bepalen of de ondernemer in aanmerking komt voor het Super Supermarkt Keurmerk”, zo staat in het Zichtboek Eiwittransitie.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.