LEIDSCHENDAM – Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft speciaal voor de supermarkten een nieuwe website gelanceerd met alle informatie over alcoholverkoop. Hier kunnen medewerkers en leidinggevenden alles vinden om op een verantwoorde manier met alcoholverkoop en de daaraan gekoppelde NIX18-campagne.
Volgens René Roorda, directeur van het CBL, zijn alcoholhoudende dranken onderdeel van het assortiment en moeten supermarkten er alles aan doen om op een verantwoorde manier alcohol te verkopen en problematisch alcoholgebruik te voorkomen. “Dit betekent geen alcoholverkoop aan jongeren onder de 18 jaar. Dat vergt grote inspanning van alle betrokken partijen. Van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), gemeenten, de klant en natuurlijk de supermarkten zelf.”
Informatie
Op de website kan supermarktpersoneel een speciale e-learning volgen over alcoholverkoop en leeftijdscontrole. Er staan tips voor leidinggevenden over het trainen van medewerkers. Tevens is er informatie over de regels met betrekking tot alcoholverkoop en staan er veel gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden.
“De supermarkt- en foodservicebranche blijft de komende jaren inzetten op het nalevingspercentage met als doel honderd procent naleving in 2030. Het CBL roept de overheid op om op haar beurt vol in te blijven zetten op communicatie over NIX18 en handhaving daarop. Op die manier kunnen we er met z’n allen voor zorgen dat jongeren onder de achttien geen alcohol meer kunnen kopen”, aldus Roorda.
De website is te vinden op allesovernix18.supermarkt.nl
Bron: Levensmiddelenkrant