Gerard denkt out of the box.jpg De Foodybox kerst uitgestald op de redactie

Bedrijven geloven in de kracht van de Foodybox

KOOG AAN DE ZAAN – De Foodybox is een trouwe terugkomer in Levensmiddelenkrant. Gemiddeld zo’n vier tot zes keer per jaar stuurt Kroon op het Werk, pr-specialist op het gebied van food & drinks, een doos vol met nieuwe en bestaande merkproducten naar honderd geselecteerde food- en lifestylebloggers, en naar vijftig culinaire en lifestyleredacties van kranten en tijdschriften. Zij beoordelen de producten en plaatsen content op hun socials en platforms. Op die manier zorgen ze voor media-aandacht voor de bedrijven die deelnemen. De hierdoor verkregen informatie verwerkt Kroon op het Werk in een rapportage voor de deelnemers.

Nanja Pol |

Levensmiddelenkrant laat zien welke producenten met de kersteditie van deze box meedoen om op deze manier de aandacht te vestigen op hun producten. Robert Kroon, eigenaar van het communicatiebureau zegt: “Het zijn stuk voor stuk bedrijven die geloven in de krant van de Foodybox. De reden van deelname is veelal: meer bekendheid genereren, zowel online als offline, voor producten en merken.”
In de laatste box van het jaar zitten de Salad Toppers van Good4U, de stoofpeerdropjes van Oldtimers, Maaslander 30+ Proteïne, Kroepoek Sweet Chili van Wilthagen, Limburgse mosterd van Marne en Raclette van Emmi. Ook zit er in deze kersteditie een theedoek van Again and Again, gemaakt van 100% gerecycled textiel dat wordt verzameld en verwerkt door moederbedrijf Circularity. Opmerkelijk, vindt Kroon: “Wij hebben een start-up de kans gegeven om met de Foodybox mee te doen zonder dat zij daarvoor hoeven te betalen. De reden hiervoor is dat Kroon op het Werk een steentje wil bijdragen aan een betere wereld en waste wil voorkomen.” De pr-specialist kwam eerder dit jaar al met een sustainable box waarbij de focus lag op duurzaamheid.

Digitale explosie
Al tien jaar geeft Kroon de effecten van diverse socialmediakanalen, waaronder Instagram, TikTok, Facebook, YouTube en Pinterest voor de deelnemende bedrijven weer. Kroon: “In een tijd waarin deze platforms constant in beweging zijn, trends als de wind komen en gaan, en online media zich in razend tempo ontwikkelen, rijst de vraag: hoe navigeer je als bedrijf in 2024 door deze dynamische veranderingen? De sleutels tot succes liggen in het proeven, creëren en delen van onvergetelijke culinaire ervaringen.” Hij verwacht een Instagram- en TikTokexplosie in 2024 en geeft tips voor het omgaan met deze ‘wervelwind van digitale trends’ om content voorop te laten lopen in onze steeds sneller veranderende digitale wereld.

Digitale ontwikkelingen
“Durf te experimenteren en post regelmatig. De algoritmen worden steeds slimmer, maar het blijft een avontuur. TikTokstatistieken lijken soms net een achtbaan, dus blijf experimenteren met korte video’s op zowel Instagram als TikTok. Gooi regelmatig wat nieuws in de mix, want wie weet waar je volgende post je naartoe kan brengen”, aldus Kroon. Ook adviseert hij om de nieuwste technologieën en platforms in de gaten te houden en niet stil te staan, vooral op het gebied van artificial intelligence. “Blijf op de hoogte van de laatste snufjes die jouw contentcreatieproces kunnen verbeteren. Denk aan automatische ondertiteling die bijna perfect werkt, zoals in de Caption-app. Wie weet wat er over een paar maanden mogelijk is.”

Deze producten zaten er in de laatste Foodybox van 2023.

"Samenwerken is de snelweg naar meer volgers en views"

Sleutelfactor voor het algoritme
Een volgend advies is om de dialoog aan te gaan met het publiek: “Verbind met je volgers alsof je vrienden bent. Reageer op opmerkingen, vraag om feedback en laat zien dat je hun mening waardeert. Een echte connectie met je publiek is niet alleen cruciaal voor betrokkenheid, maar het is ook een sleutelfactor voor het algoritme”, zegt Kroon. En samenwerking is eveneens van groot belang, vindt Kroon. “Bundel je krachten met andere makers of bedrijven om een breder publiek te bereiken. Samenwerken is de snelweg naar meer volgers en views. Diversifieer je content en ontdek nieuwe horizonten”, aldus de pr-specialist.
Als laatste noemt Kroon de kracht van de persoonlijkheid: “Maak jezelf uniek en herkenbaar. Spreek je publiek aan alsof je een-op-eenadvies geeft. Maak oogcontact, wees authentiek en onderscheid jezelf van de rest. Jouw unieke karakter is jouw geheime wapen. In de wereld van 2024 is het niet genoeg om bij te blijven; je moet vooruitrennen. Grijp deze tips, omarm de veranderingen en zorg dat jouw bedrijf de ster wordt in het digitale speelveld. Het is tijd om te stralen!”

Foodybox in ‘24
Meten is weten, volgens Kroon Op het Werk. “Bij ons op kantoor geloven we hier heilig in. Hier wordt voortdurend in geïnvesteerd. We willen tot in de puntjes weten wat er gebeurt met de online #kohw-acties”, zegt Kroon. Alle posts en uitingen worden nauwlettend gemeten en gedocumenteerd. Hiermee wil het bedrijf zijn Foodyboxklanten een grote meerwaarde geven.
Vanaf januari 2024 gaat zijn bedrijf een nieuwe, eigen AI-technologie inzetten door middel van een zoekrobot die nog meer gedetailleerde informatie aangeeft. De eigenaar van Kroon op het Werk laat verder weten dat er in elke box van 2024 een artikel zit met een goed doel, net als bijvoorbeeld de theedoek in de kerstbox van dit jaar.

Winnaars Foodybox
De twee winnaars van de Foodybox Herfst zijn inmiddels bekend: het zijn Joyce Broekhaar van Jacobs Douwe Egberts en Lourens van Breden van Fortuin. Zij ontvangen allebei de Foodybox kerst.

Planning Foodybox 2024
Foodybox Pasen 20 maart
Foodybox zomer 5 juni
Foodybox herfst 25 september
Sustainable box 30 oktober
Foodybox kerst 11 december

Meedoen met de Foodybox
Bedrijven die meer informatie willen, kunnen contact opnemen met Kroon op het Werk en bellen naar 020 4820824. Een mail sturen kan ook.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.