Arla Koeien Wij Boeren Melk Zuivel Nederland Boer.jpg

Arla heeft last van inflatie en veranderend koopgedrag

VIBY – De resultaten van zuivelproducent Arla hebben in het eerste helft van 2023 last gehad van de aanhoudende inflatie, dalende zuivelprijzen en het veranderende koopgedrag van consumenten. Door prijsverhogingen wist het bedrijf de omzet toch met 10,7% te verhogen. De nettowinst kwam uit op 103 miljoen euro.

Redactie |

“Tijdens de eerste helft van 2023 bleven we inflatiedruk zien, die ertoe leidde dat consumenten overgingen naar kortingskanalen en huismerkproducten en druk uitoefenden op onze merkproducten”, zegt Arla cfo, Torben Dahl Nyholm. Dat merkte de zuivelfabrikant aan de volumes van haar belangrijkste merken. Daar daalde de volumes met 5,1%. Door de prijsverhogingen kwam de omzet toch nog 6,9% hoger uit.

Verwachting
Het bedrijf heeft de verwachtingen voor heel 2023 naar beneden bijgesteld. "We verwachten dat de inflatie en de invloed daarvan op consumentenpatronen het resterende deel van 2023 zullen blijven bepalen, waardoor de volumes van merkproducten in de meeste markten onder druk zullen komen te staan. We verwachten echter dat een toename van de onderliggende categoriegroei ertoe zal bijdragen dat de groei van merkproducten langzaam weer aantrekt", zegt Peder Tuborgh, ceo van Arla Foods.

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees meer over: