KOBBEGEM – Door het grauwe weer in de lente van dit jaar, kochten klanten meer winterse producten in, zo merken ze bij Delhaize. De Belgische supermarktketen meldt dat klanten minder zomerproducten kochten en juist veel meer winterproducten dan anders.
De overgangsperiode in de groente- en fruitafdeling duurt nu al enkele maanden, in plaats van de drie weken die altijd wordt gerekend. De “klassieke” zomergroenten verkochten tot 30% minder dan normaal, terwijl wintergroenten als witlof, koolsoorten en paddenstoelen het juist veel beter deden. Bij de pompoenen lag de verkoop zelfs 72% hoger dan anders.
Ook merkte de supermarkt een stijging in de vraag naar raclettekaas, die met een volumestijging van 28% nog nooit eerder zoveel gegeten werd in juni. Daarnaast is een verandering opgemerkt op de diepvriesafdeling. Waar normaal rond deze tijd van het jaar veel meer ijs wordt gegeten, was daar nu minder vraag naar. Daarentegen zijn volumes van de diepvriessoepen en -groenten juist met 32% gestegen. Bovendien daalde de verkoop van frisdranken, terwijl koffie, thee en cacao gemiddeld 14% meer werd verkocht. Tot slot zag de supermarkt een daling in zomerse verzorgingsproducten. Het volume van zonnebrand daalde met 16% en deodorant en ontharingsproducten met 15%.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.