LONDEN - De derde Engelse Amazon pop-upstore is onlangs geopend in Edinburgh, Schotland. Na winkels in Manchester en Cardiff moeten meer ‘Clicks and Mortar’-winkels als brug fungeren tussen landelijke en lokale Engelse internetondernemers en lokale consumenten.
In de pop-upwinkels, gevestigd op A-locaties in winkelcentra, kunnen consumenten shoppen voor de meest uiteenlopende artikelen. Pindakaas, hoofdkussens of tweewielers: de winkels verkopen wat Engelse internetondernemers te bieden hebben. De winkel in Edinburgh biedt plek aan ruim twintig verschillende ondernemers en hun producten. Het geeft deze ‘onliners’ de kans ervaring op te doen met fysieke productverkoop. Daarnaast helpt Amazon ze met hun internetverkoop door middel van gratis training.
Lokale economie
Voor Clicks and Mortar is Amazon een samenwerking aangegaan met organisatie voor kleine ondernemingen Enterprise Nation en in Edinburgh ook met Moorgarth, eigenaar van de plaatselijke Waverly Mall. Ondernemers die hun producten willen verkopen kunnen zich bij Enterprise Nation aanmelden.
“Winkelaars in het Verenigd Koninkrijk houden van online winkelen én van shoppen in een fysieke winkelstraat. We willen lokale ondernemers helpen het beste van beide te combineren”, zegt oprichter van Enterprise Nation Emma Jones tegen Engelse media. “Ik vind het belangrijk zeker te zijn dat niet alleen kleine bedrijven en hun klanten meeprofiteren van Clicks and Mortar, maar ik wil dat ook de lokale economie er iets aan heeft.”
Pilot
Het plan van Amazon is om door heel Engeland een rits Clicks and Mortar-winkels te openen. Volgens The Retail Gazette heeft Amazon plannen voor een poule van tien winkels en honderd webshopondernemers. De drie winkels die dit jaar zijn geopend, maken deel uit van een pilot. Pas vanaf volgend jaar breidt Amazon verder uit.