ZAANDAM – Ahold Delhaize heeft zowel in het vierde kwartaal van 2023 als over het hele jaar 2023 een forse daling van de winst voor de kiezen gekregen. Vooral in de Verenigde Staten heeft de multinational het moeilijk.
In de VS werd de winst over het vierde kwartaal gehalveerd ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Over het hele jaar 2023 daalde de winst in Europa harder dan in de VS. Over het hele jaar zette Ahold Delhaize 88,6 miljard euro om, een stijging van 1,9% ten opzichte van 2022. De online-verkopen aan consumenten stegen met bijna vijf procent naar bijna 12 miljard euro. De winst over het jaar daalde met een kwart naar bijna 1,9 miljard euro van 2,5 miljard euro een jaar eerder.
Ceo Frans Muller is tevreden en heeft het in zijn toelichting op de cijfers over een solide eind van het jaar voor Ahold Delhaize. "Gedisciplineerd kostenbeheer is belangrijker dan ooit om kostenstijgingen voor klanten te beperken, vooral nu wereldwijde conflicten zorgen voor potentiële volatiliteit in toeleveringsketens. In 2023 hebben we geen middel onbeproefd gelaten en hebben we onze oorspronkelijke Save for Our Customers-doelstellingen aanzienlijk overtroffen. Dat is 29% meer dan in het voorgaande jaar”, aldus Muller.
Bron: Levensmiddelenkrant