DEN HAAG – De Consumentenbond heeft opnieuw onderzoek gedaan naar de juistheid van kassabonnen bij supermarkten. Een half jaar geleden constateerde de bond dat bij een steekproef bij 59 van de 64 gecontroleerde filialen de kassabon niet juist was. Vooral Jumbo, Albert Heijn en Plus gingen toen in de fout. Na drie jaar van onderzoek blijkt nog steeds dat de prijzen van 1 op de 6 aanbiedingen niet kloppen.
De maat is vol voor de Consumentenbond. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Vorig jaar hebben we hierover uitgebreid gesproken met Albert Heijn en Jumbo, en ook Plus beloofde beterschap. Maar de bonnen kloppen nog steeds niet. Dit vinden wij onacceptabel en beslist onrechtmatig. En miljoenen gezinnen komen al nauwelijks rond door onder andere de flink stijgende prijzen in de supermarkten. Daarom hebben wij de supermarkten gesommeerd te stoppen met hun onrechtmatig handelen en de problemen voor 30 juni 2023 op te lossen. We stellen ze ook aansprakelijk voor de schade van consumenten door de foute – veelal hogere – prijzen aan de kassa’s. Ook hebben we het onderzoek op hoofdlijnen besproken met de toezichthouders. En als het nodig is, schromen we een juridische procedure niet.”
Aanbiedingen
Bij het laatste onderzoek werden per supermarktketen 240 willekeurige aanbiedingen bij diverse filialen gecontroleerd. Bij Albert Heijn klopte de prijs in 13% van de gevallen niet, Bij Plus was dat 15% en bij Jumbo zelfs 20%. De meeste fouten komen voor bij aanbiedingen van de koel- en vriesafdeling en bij actiedisplays. Bij groenteafdelingen en kopstellingen gaat het ook vaak mis.
Jumbo heeft al een prijsgarantie waarbij klanten in dat geval het product gratis meekrijgen, maar uit het artikel in de Consumentengids blijkt dat niet zo vanzelfsprekend. Ook Albert Heijn heeft nu dezelfde prijsgarantie. Bij de Consumentenbond zijn ze niet onder de indruk van deze vrijgevigheid. “Dat lijkt misschien een aardige geste, maar het lost het probleem niet op. De supermarkten schuiven daarmee de verantwoordelijkheid alleen maar af op hun klanten. Die moeten de bon dan altijd controleren en bij fouten zelf actie ondernemen. Een hoop gedoe dus. Consumenten moeten er gewoon vanuit kunnen gaan dat hun kassabon altijd klopt”, zegt Molenaar.
Ons vorige bericht over het onderzoek lees je hier.
Bron: Levensmiddelenkrant