ZAANDAM – Albert Heijn heeft op 19 mei de tweede editie van de AH Packathon georganiseerd. Deze keer konden klanten aangeven waar zij kansen zagen om de verpakkingen van de eigen merken van de supermarkt te verbeteren vanuit gebruiksgemak.
Vijf klanten kregen een uitnodiging om samen met een team van verpakkingsexperts, leveranciers en medewerkers van Albert Heijn op zoek te gaan naar een oplossing. De klanten hadden de volgende producten ingebracht: afwasmiddel, zachtfruit, citrus, rijst en pastasaus. Samen met hun team was er tijd om te brainstormen, ontwerpen en de technische haalbaarheid te testen om tot een baanbrekende oplossing te komen. Daarna mochten de teams hun ideeën aan de jury presenteren en werd er beoordeeld op gebruiksgemak, duurzaamheid en haalbaarheid.
Rijst
De winnaar was rijst van klant Mechteld. Haar ergernis zat hem in het klepje van het doosje dat naar binnen moet worden gedrukt waardoor er of geen of te veel rijst uitkomt. Ook de kiloverpakking rijst die van en soort plastic is gemaakt die lastig is open te maken en vaak scheurt, kwam aan de beurt. “Ik ben heel blij dat ons concept heeft gewonnen. Nu sta ik lang te prutsen met de opening tijdens het koken, of ik scheur het hele pak open. Het prototype dat ik tijdens Packathon mocht testen, was erg makkelijk in het gebruik en ook goed hersluitbaar. Ik kan niet wachten tot de nieuwe verpakking in de schappen ligt,” aldus Mechteld.
Handig
De oplossing is even simpel als handig. In plaats van naar binnen is het klepje van de doos naar buiten te openen. Zo is de rijst beter te doseren, omdat het klepje niet in de weg zit. Een oplossing die al heel lang in gebruik is bij bijvoorbeeld de hagelslagdoosjes. Er wordt ook gekeken om de kiloverpakking om te zetten naar karton met ook een klapje in de doos voor het doseren. Er zal nu door Albert Heijn gekeken worden om de nieuwe verpakking zo snel mogelijk in de schappen van de winkels te krijgen.
“Hier kan ik zo van genieten, klanten die vol enthousiasme hun feedback delen en met onze eigen mensen en experts willen samenwerken aan een oplossing voor iets waar ze zich over verbazen,” aldus Anita Scholte op Reimer, directeur kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn, en jurylid. “Helaas moet je kiezen, want er werden vijf fantastische concepten gepresenteerd. Maar team Rijst kwam gewoon met een pitch waarin de kracht van de eenvoud evident was. Met de andere vier verpakkingsoplossingen gaan we in de komende tijd ook aan de slag.”
Bron: Levensmiddelenkrant