Categorie: Zoet broodbeleg Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep ROTTERDAM – Calvé pindakaas, wie is er niet groot mee geworden? Unilever kent de kracht van haar pindakaasmerk en straalt dit uit in de gehele categorie. “Het liefst willen we natuurlijk dat de consument kiest voor Calvé, maar ons algemene doel is de categorie verder te laten groeien samen met onze retailpartners”, vertelt Leonne Vos, marketing lead Calvé Unilever, in reactie op de gewonnen Gouden Partner.
Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
“Superblij en trots dat we deze prijs hebben gewonnen!! Onze afdeling category management is best wel gegroeid het afgelopen jaar. Dit komt omdat we echt zien dat het voor duurzame langetermijngroei ontzettend belangrijk is om uit te zoomen vanuit een bepaald merk. Het is goed om meer te kijken naar algemene consumententrends en naar analyses op een gehele categorie. Heel leuk dat dit dus ook gewaardeerd wordt door onze partners en we de prijs op ‘Meedenken op niveau assortimentsgroep’ hebben gewonnen binnen de categorie Zoet broodbeleg!”
Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
“Calvé pindakaas bestaat natuurlijk al sinds 1948. Ik denk dat deze jarenlange ervaring in pindakaas en de ontbijtcategorie ons tot een geloofwaardige partner maakt. Ook blijven we vanuit het categorieteam veel onderzoek doen naar de wensen van de consument, de toekomstige consument en de totale categorie. Deze onderzoeken variëren van wekelijkse een-op-eeninterviews met consumenten, tot grootschalige Kantar- en Ipsos Norm-studies. Dat zijn echt onderzoeken die helpen om de categorie naar een nieuw niveau te brengen en natuurlijk toekomstproof te maken. Er komen namelijk ook wel eens categoriekansen naar voren die Calvé misschien niet kan invullen, maar die wel door een ander merk in de categorie ingevuld kunnen worden. Al deze categoriegroeikansen delen we regelmatig tijdens strategiesessies met onze retailers.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Door in gesprek te gaan en te blijven. We hebben met Calvé de ambitie om heel Nederland meer pindakaas te laten eten, omdat het niet alleen lekker is, maar ook vol goede bouwstoffen zit. En ja, het liefst willen we dan natuurlijk dat de consument kiest voor Calvé, maar ons algemene doel is de categorie verder te laten groeien samen met onze retailpartners. Samenwerking is hierin belangrijk voor gezamenlijk succes. Deze ambitie om Nederland meer pindakaas te laten eten, proberen we vanuit ons marketingteam over te brengen met onze nieuwe ‘Klaar voor de Sport’-campagne. Deze campagne moedigt alle Nederlanders aan om voor het sporten een lekker volkoren boterhammetje met 100% pindakaas te eten. Veel mensen zien pindakaas nog steeds alleen als ‘zoet’ broodbeleg. Wat je vanuit huis misschien wel kent; eerst een hartige gezonde boterham, dan erna pas een zoete boterham. Eigenlijk is dat hartstikke zonde. 100% pindakaas zit in de Schijf van Vijf, past binnen een gezond voedingspatroon en zou dus gewoon op dat eerste boterhammetje mogen zitten!”
Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
“‘Wij zijn met Calvé trots dat onze pindakaas gemaakt wordt met kwalitatieve ingredienten, waaronder duurzaam geteelde pinda’s uit Argentinië. Daarnaast zijn we recentelijk gestart met een groot project op regeneratieve landbouw voor pinda’s in Argentinië. Door deze landbouwmethode worden natuurlijke hulpbronnen versterkt, in plaats van uitgeput. Dit zorgt er op den duur voor dat de CO2-uitstoot wordt verminderd, de biodiversiteit wordt bevorderd en erosie wordt verminderd. De bodem wordt veerkrachtiger, wat er uiteindelijk voor zorgt dat we beter weerbaar worden tegen klimaatveranderingen. Zo zorgen we dat de pinda’s voor onze pindakaas nu én in de toekomst beschikbaar blijven. Ook zetten we ons samen met andere partners in de industrie in tegen voedselverspilling. Zo hebben we sinds kort op onze nieuwe Calvé 100% pindakaaspotjes het ‘Kijk, Ruik, Proef’-logo van Too Good To Go. Dit logo, dat bij de houdbaarheidsdatum staat, herinnert je eraan dat producten met een verstreken ‘ten minste houdbaar tot’-datum nog steeds lekker zijn en raadt aan je zintuigen te gebruiken voor je het product onnodig verspilt. Tot slot kijken we zeker ook individueel met onze retailers naar hoe we hen als Calvé kunnen steunen op hun eigen specifieke duurzaamheidsinitiatieven.”
Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“Echt onze rol blijven pakken als een van de marktleiders in deze categorie. Dit doen we met een duidelijke langetermijnvisie vanuit onze categorieteams. Vanuit marketing zorgen we daarnaast voor een sterke communicatie- en portfoliostrategie, die de hele categorie vooruit kan brengen. We kunnen dat niet alleen. Dit doen we graag samen met onze partners!”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.