Team Was- en reinigingsmiddelen.jpg Het team achter de was- en reinigingsmiddelen van Unilever met de gewonnen Gouden Partner-award. Foto: Ilse Schuurmans

Awards - Gouden Partner

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Unilever Was- en reinigingsmiddelen

Categorie: Was- en reinigingsmiddelen Criterium: Succes van producten en innovaties ROTTERDAM – Met kwalitatieve innovaties zoals de Robijn wasmiddeldoekjes, streeft Unilever er met haar A-merken naar om de grootste in de categorie te zijn en te blijven. Daarmee zet het bedrijf grote stappen op het gebied van duurzaamheid. Met de succesvolle innovaties heeft Unilever daarom een Gouden Partneraward binnen de categorie was- en reinigingsmiddelen in de wacht weten te slepen. Michiel Schonk, marketing manager Home Care bij Unilever, neemt de prijs in ontvangst.

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
“Dankjewel! We zijn ontzettend trots op deze prijs. Het succes van onze producten en innovaties vormt de kern van onze rol als A-merk. De waardering van onze klanten toont dat we op de goede weg zijn. Onze klanten zijn vaak – geheel terecht – veeleisend, waardoor dit compliment des te waardevoller is. Deze erkenning motiveert ons om door te gaan met het ontwikkelen van producten die zowel qua kwaliteit als duurzaamheid vooroplopen. Kortom: een bevestiging dat onze inspanningen en investeringen in innovatie en duurzaamheid hun vruchten afwerpen, en dat geeft ons extra energie om daarmee door te gaan!”

Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
“Het afgelopen jaar hebben we bewust gekozen om in te zetten op minder, maar impactvollere innovaties. Deze focus heeft geleid tot succesvolle producten waarmee we écht impact hebben weten te maken. Een voorbeeld hiervan zijn de wasmiddeldoekjes van Robijn, die in een kartonnen verpakking zitten en daardoor veel plastic besparen. Een ander mooi voorbeeld zijn de Brilliant Shine-capsules van Sun. Dit is onze best presterende capsule ooit, die veel waarde toevoegt aan de categorie. Door duidelijke prioriteiten te stellen, kunnen we dit soort innovaties groots en langdurig ondersteunen. Zo vergroten we de kans op succes- en impactvolle innovaties! Onze strategische keuzes, gecombineerd met voortdurende klantfeedback, hebben ons geholpen deze prijs te winnen.”

Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
“We werken nauw samen met onze handelspartners in de verduurzaming van de categorieën. Dit doen we onder andere door kennis uit te wisselen over wat werkelijk duurzaam is en waar de meeste impact mee gemaakt kan worden. Zo werken we toe naar gezamenlijke plannen en ambities. Andere initiatieven richten zich op de winkelvloer, waarbij we advies geven over winkel- en schapindeling en investeren we in educatie richting de consument. Dit doen we met een combinatie van eigen mediakanalen en middelen vanuit de retailer. Op deze manier proberen we duurzame campagnes en producten zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Unilever heeft duurzaamheid al jaren hoog op de agenda staan. Het is mooi om te zien dat we daar nu samen met de retailers echt grote stappen in kunnen zetten.”

"We zetten bewust in op minder, maar impactvollere innovaties"

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“De eerder genoemde innovaties helpen met het verhogen van de omzet per vierkante meter, wat voor veel supermarktondernemers een van de belangrijkste KPI’s is. Een innovatie als de wasmiddeldoekjes biedt een veel hogere ‘ value density ’ dan vloeibare wasmiddelen, wat direct bijdraagt aan een hogere omzet. Daarnaast hebben veel ondernemers zelf ook een sterke drive om te verduurzamen. Unilever beschikt over een grote buitendienst, waarmee we in de lokale behoeften van consumenten en ondernemers kunnen voorzien. Denk hierbij aan het optuigen van activaties, zoals rondom de voorjaarsschoonmaak, het groter maken van promoties, en zelfs hulp bij het ombouwen van schappen. Op deze manier kunnen supermarktondernemers profiteren van onze innovaties en ondersteuning.”

Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“Wij zullen blijven vernieuwen door in te zetten op impactvolle innovaties op het gebied van kwaliteit, gemak, en duurzaamheid. Tegelijkertijd zullen we consistent en competitief investeren in onze merken, zodat we voor de consument onderscheidend en top-of-mind blijven. Daarnaast zullen we technologie en digitalisering blijven integreren in onze processen, van productontwikkeling tot marketing en distributie, om zo nog beter te kunnen inspelen op de veranderende marktbehoeften en klantverwachtingen. Door voortdurende innovatie en samenwerking streven we ernaar om blijvend impact te maken en onze positie als marktleider te versterken. Tot slot continueren we de zeer nauwe samenwerking met onze handelspartners. Op deze manier helpen we hen met onze kennis en het productaanbod om de categorie samen verder te laten groeien en te verduurzamen. We geloven dat deze aanpak ons helpt om ook in de toekomst succesvol te blijven en opnieuw erkenning te krijgen als Gouden Partner!”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.