Categorie: Persoonlijke verzorging Criteria: Meedenken op niveau assortimentsgroep & Succes van producten en innovaties ROTTERDAM – Met grotere innovaties die meer onder de aandacht van de consument worden gebracht, wist de Personal Care-afdeling van Unilever veel succes te boeken in de afgelopen twee jaar. Volgens Laurens-Jan Duvigneau, lead personal care Benelux & deodorant North Europe, zijn hierbij een nieuwe strategie, een vernieuwd team en meer focus op categoriegroei in plaats van marktaandeelgroei de sleutel tot succes geweest. En de partners zijn het hiermee eens, want Unilever is in de categorie Persoonlijke verzorging maar liefst tweemaal beloond met een Gouden Partner.
Van harte gefeliciteerd, jullie hebben twee Gouden Partners gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
“Wij zijn echt supertrots! We zijn met Personal Care twee jaar geleden een nieuwe weg ingeslagen, en dat deze nu wordt beloond is een compliment voor het hele team. Een vernieuwd team, met ervaren marketeers en categoriemanagers zijn de drijvende kracht geweest van de recente successen. Meer focus op groei van de categorie in plaats van marktaandeelgroei en grotere innovaties met sterkere media- en activatieplannen hebben ervoor gezorgd dat we een beter gewaardeerde partner zijn geworden.”
Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
“Het is al een beetje benoemd in het bovenstaande, maar het constant zoeken naar de win voor de consument, de retailer en onze merken werkt succesvol. Meer focus, het durven maken van duidelijke keuzes en vervolgens het groot vermarkten wat we besluiten te doen, is de drijver van succes. Dat we beoordeeld zijn op de kracht van onze innovaties en het advies dat we geven voor het schap, is precies waar wij het afgelopen jaar extra aandacht naartoe hebben gebracht. We hebben de focus gelegd op hoe we betere innovaties naar de markt kunnen brengen en hoe deze vervolgens zo duidelijk mogelijk overgebracht kunnen worden naar de consument. Dat maakt het verschil.”
Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
“Allereerst kijken we naar onszelf, naar hoe wij onze keten – maar ook de producten die we fabriceren – zo duurzaam mogelijk kunnen maken. De recent geïntroduceerde lijn van Dove Showergel is een mooi voorbeeld hiervan. We gebruikten altijd al 100% gerecycled plastic in onze flessen, maar omdat we de fles hebben herontworpen, besparen we ook nog eens 8% gewicht. Daarnaast kijken we constant naar hoe we dit kunnen communiceren. Denk bijvoorbeeld aan de duurzaamheidscampagne van Albert Heijn, waar we met deze producten onderdeel van waren.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Onze innovaties kenmerken zich door het bieden van kwaliteit, of het nu gaat over het verzorgen van de huid, het tegengaan van zweet of het brengen van een lekkere geur. Door deze verbeterende consumentenervaring zijn wij in veel gevallen in staat ook een hogere aanbevolen adviesprijs te adviseren.* Zo helpen we niet alleen de consument in zijn of haar productbeleving, maar ook de retailer met het behalen van de absolute winstgevendheid. Daarnaast ondersteunen we onze merken groots, waardoor we zorgen voor extra verkeer richting de winkels. Dit bijvoorbeeld door grote above-the-linecampagnes, maar ook veel meer gestuurde online campagnes. Voldoende beschikbaarheid in de winkels is daarbij wel essentieel voor een complete winkelervaring.”
Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“Wij blijven de rust bewaren en gaan door met de uitgezette strategie van de afgelopen twee jaar. We zullen blijven innoveren, op zowel de coreconcepten als nieuwe concepten, en zullen deze groot ondersteunen om veel verkeer richting de winkelvloer te drijven. Daarnaast blijven we gezamenlijk bouwen aan plannen voor de categoriewaarde en we zullen dit altijd doen op een duurzame manier.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.