PietercilBarends13.jpg Pietercil Barends is in de prijzen gevallen met haar instant noodles. Foto: Pauline Smale

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Pietercil Barends

Categorie: Soep en soepverrijkers Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep ROTTERDAM – Zeg je instant noodles, dan zeg je Nissin. Deze speler binnen de categorie ‘Snelle maaltijden’ groeit continu door en heeft veel tijd geïnvesteerd in kennis vergaren over de categorie. Dat wordt beloond door retailers. Distributeur Pietercil Barends heeft namelijk een Gouden Partner gewonnen op het criterium Meedenken op niveau assortimentsgroep. Jamie Stuurman, category manager bij Pietercil Barends, reageert op het winnen van de prijs.

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
“Allereerst is het natuurlijk een enorm compliment om waardering te ontvangen van onze partners. In 2021 hebben we een Gouden Partner gewonnen voor Rendementsbijdrage. Dat was een mooi compliment, maar dat we hem nu winnen voor ‘Meedenken op niveau assortimentsgroep’ is wel de kers op de taart! Afgelopen jaar hebben wij namelijk met het gehele team veel tijd en resources geïnvesteerd om meer kennis te vergaren over de categorie en onze consument/shopper. Deze waardering laat ons zien dat we de juiste weg zijn ingeslagen en geeft ons nog meer motivatie onze ambities te realiseren.”

Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
“Als distributeur voor het Japanse merk Nissin denken wij continu met onze klanten mee om het groeipotentieel van de categorie ‘Snelle maaltijden’ verder te benutten. De categorie heeft sinds Covid een enorme groei meegemaakt en met de aanwas van veel nieuwe toetreders is er meer kennis nodig om de juiste keuzes te blijven maken; zowel voor ons als voor de retailers. Met Nissin, als dé uitvinder van de instant noodles, hebben wij een unieke positie als expert binnen de categorie. Echt impact maken doe je door het gedrag van de consument en de shopper te begrijpen. Daarom hebben we in 2023 geïnvesteerd in een consumentenonderzoek ‘Instant Snacking’ in Nederland en België. Hier hebben we breder gekeken dan enkel premium Aziatische instant noodles, het segment waar wij met Nissin sterk in zijn. Deze inzichten hebben wij gecombineerd met de juiste trends, marktdata en de proposities van de retailers, om deze vervolgens ook met hen te delen. Wij willen op deze manier op een effectieve manier inspelen op de markt. Met het opzetten van onze categorievisie willen we belangrijke shopper- en consumentinzichten omzetten in relevante groeidrijvers voor onze klanten.”

Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
“Ook voor ons is duurzaamheid een belangrijke pijler binnen het bedrijf. Voor Nissin specifiek zijn we blij te horen dat zij op korte termijn een aantal wijzigingen zullen doorvoeren op de verpakkingen van de cups. Wijzigingen die vooral de recyclebaarheid van de producten ten goede komt.”

"We hebben met Nissin grote ambities in Nederland en België"

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“We hebben met Nissin grote ambities en we willen nieuwe en bestaande klanten naar de categorie blijven trekken. Dat doen we door met onze partners goede jaarplannen op te stellen, maar ook door de juiste merkcommunicatie. Zo hebben we in Q1 wederom een socialmediacampagne op Instagram, Tiktok en Snapchat gedraaid met Cup Noodles. Een campagne waar we ruim drie miljoen unieke gebruikers bereikt hebben in Nederland en België. Daarnaast zijn wij continu bezig met de optimalisatie van het assortiment en promoties, om zo de beste resultaten voor de winkels te genereren. Daar zijn activaties op de winkelvloer, middels displays en schapcommunicatie, ook een belangrijk onderdeel van; niet enkel via onze eigen buitendienst, maar ook middels het inzetten van retailmedia.”

Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“De categorie ‘Snelle maaltijden’ heeft nog een enorm potentieel. Niet enkel op het gebied van penetratie en frequentie, maar ook op het verbreden van het huidige productaanbod. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanuit gezondheid, maar ook vanuit andere wereldkeukens. Wij hopen dan ook ons portfolio verder uit te breiden met andere concepten. Ook voor Nissin staan er in de nabije toekomst spannende en mooie innovaties op stapel! Daarnaast is partnership uiteraard een continu proces en willen wij in gesprek blijven met onze klanten om samen de categorie te laten groeien.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.