Categorie: Keelverzorgers en mondverfrissers Criteria: Rendementsbijdrage & Meedenken op niveau assortimentsgroep BREDA – Of het nou gaat om een kauwgompje voor de concentratie of een Smintje voor een frisse adem, bij Perfetti Van Melle hebben ze wel kaas (of kauwgom) gegeten van keelverzorgers en mondverfrissers. Dat blijkt dan ook uit de twee Gouden Partners die het bedrijf heeft gewonnen binnen deze categorie. Senior category manager Niels Snoek en trade marketing manager Jan-Jaap Jansen reageren op de behaalde awards.
Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
Snoek: “We zijn erg blij en vereerd met deze waardering vanuit de handel, want waardering vanuit onze relaties is voor ons een groot compliment. We hebben ook dit jaar weer hard gewerkt om alle kansen te benutten in de categorie keelverzorgers en mondverfrissers. Dat doen we natuurlijk niet alleen. Het geeft daarom een extra goed gevoel dat de koers die wij gevaren hebben ook haar vruchten heeft afgeworpen. Nu is de grootste uitdaging om onze Gouden Partner-positie te blijven behouden; een uitdaging die wij heel graag aangaan, samen met ons team en onze relaties. Daar blijven we hard aan werken!”
Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
Jansen: “Deze vraag kan je uiteraard het beste stellen aan onze handelspartners. Waar wij in ieder geval heel trots op zijn, is hoe we het afgelopen jaar samen met de foodretailers groei hebben kunnen laten zien op zowel omzet als eenheden. Wat hier aan bijgedragen heeft, zijn in ieder geval de dagdagelijkse inzet van onze buitendienst, de samenwerking in verschillende projecten op het terrein van schap -en kassagebied en tevens het gebruik van de inzichten uit onderzoek.”
Snoek: “Daarnaast blijven wij ook vernieuwing bieden aan het assortiment met innovaties zoals Smint Defensive keelpastilles en Mentos Sour gum. Als marktleider in mondverfrissers streven wij ernaar om het segment aantrekkelijk te houden voor shoppers van keelverzorgers en mondverfrissers. Dit ondersteunen we dan ook graag met opvallende POS-materialen en displays om onze handelspartners een complete ervaring te bieden. Daarnaast denken we graag mee bij de invulling van het schap, het zelfscan- en kassagebied om het meeste uit de segmenten te kunnen blijven halen met elkaar.”
Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
Jansen: “Duurzaamheid maakt deel uit van ons DNA. Vanuit Perfetti Van Melle hebben we bijvoorbeeld doelstellingen geformuleerd op reductie van plastic, terugdringen van onze zogenoemde carbon footprint, maar ook bijvoorbeeld op watergebruik of het ervoor zorgen dat al onze verpakkingen voorzien zijn van een weggooiwijzer. Die helpt de consument de juiste keuze te maken bij het recyclen van de verpakkingen. Het bereiken van deze doelstellingen doen we natuurlijk niet alleen. We kunnen dit alleen samen met onze handelspartners, shoppers van het segment en natuurlijk de uiteindelijke consument doen.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Jansen: “We blijven kijken waar we nog stappen kunnen zetten en onze samenwerking continu verder kunnen blijven ontwikkelen. In onze buitendienst werken we bijvoorbeeld al een aantal jaar vanuit het ‘Perfect Store’principe, waarbij we samen met de supermarktondernemer kijken naar alle aspecten die in gang gezet kunnen worden voor ontwikkeling van de omzet. Denk hierbij aan het verbeteren van de zichtbaarheid van producten, het opvullen van loze ruimte of het aankleden van het schap met de juiste communicatie. Daarnaast werken we natuurlijk ook met onze handelspartners op het hoofdkantoor om samen te kijken naar de juiste schapindeling, promotionele ondersteuning, spraakmakende activaties en zoals eerder al kort aangestipt, confrontatie op de winkelvloer met diverse projecten, waaronder de ontwikkeling van het kassagebied en het zelfscanplein.”
Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
Snoek: “Graag blijven we de samenwerking met onze handelspartners opzoeken om te blijven werken aan de groei van de categorie keelverzorgers en mondverfrissers. Dat doen we door het bieden van diepgaande inzichten, innovatie in het schap, maar ook middels de juiste samenwerking via de hoofdkantoren. Op de winkelvloer denken we graag mee op het gebied van shopperconfrontatie en activatie om het segment relevant en aantrekkelijk te houden. Zolang we met elkaar het gesprek aan blijven gaan, geloven wij dat we de juiste richting in zullen gaan met elkaar. Wij willen iedereen nogmaals hartelijk danken voor al het vertrouwen en hopelijk tot over twee jaar!”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.