Nestlé.JPG Piet Degen en Sophie Ruijgrok (brand manager Garden Gourmet) met kantoorhond Pinot. Foto: Marlies Geervliet

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Nestlé Nederland

Categorie: Vleesvervangers/vegetarisch Criteria: Inspanning & samenwerking op omzetontwikkeling AMSTELVEEN – Sterke samenwerking en gezamenlijke inzet leiden tot succes. “Het is altijd geweldig om erkenning te krijgen van onze partners. Vooral dit afgelopen jaar, met veel uitdagingen, zowel in de categorie als bij Garden Gourmet”, zegt Piet Degen, category manager bij Garden Gourmet. Ook Merijn de Vos, sales manager van Garden Gourmet vertelt wat nodig is voor een goede samenwerking.

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
Degen: “Dank je wel, onze eerste reactie is natuurlijk blijdschap en trots. Het is altijd geweldig om erkenning te krijgen van onze partners. Vooral dit afgelopen jaar met veel uitdagingen zowel in de categorie als bij Garden Gourmet. Het is fantastisch om te zien dat retailers onze inzet en samenwerking op het gebied van omzetontwikkeling van categorie en merk waarderen, zelfs in jaren waarin groei niet vanzelfsprekend is. Deze erkenning motiveert ons om nog harder te werken en onze samenwerking te versterken.”

Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
De Vos: “Eigenlijk zou je deze vraag natuurlijk onze partners moeten stellen. Ik geloof dat het succes te danken is aan onze sterke samenwerking en gezamenlijke inzet om de categorie te laten groeien. Garden Gourmet is het merk met de grootste aanwezigheid in Europa. Dit geeft ons diepgaande inzichten, kennis, schaal en ervaring die we graag delen, om met retailers op de Nederlandse markt categoriegroei te stimuleren en zo de eiwittransitie te versnellen.”
Degen: “Ons veelzijdige assortiment bereikt een grote groep kopers die buitengewoon loyaal is aan zowel Garden Gourmet als aan onze producten. Dit is relevant, omdat het mensen in staat stelt vaker vlees te minderen. We streven bovendien actief naar samenwerking in onze categorie- en merkcommunicatie naar shoppers. Blijkbaar wordt dit gewaardeerd, gezien deze prijs die we hebben gewonnen, daar zijn we blij mee!”

Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
De Vos: “Samen werken we aan het versnellen van de eiwittransitie, met als uiteindelijk doel een duurzaam voedselsysteem dat wereldwijd in balans is. We gaan verder dan alleen het vervangen van dierlijke door plantaardige eiwitten. We streven naar duurzaamheid op alle fronten. Zo hebben we recent onze verpakkingen met 36% verminderd. Daarnaast gebruiken we Europese soja en werken we samen met boeren voor de toepassing van regeneratieve landbouwpraktijken. Bovendien heeft het Garden Gourmet-assortiment hogere Nutri-Scores, dankzij toegevoegde eiwitten en vezels, lagere niveaus zout en verzadigd vet, en ‘schonere’ labels. Dit is relevant omdat gezondheid, naast duurzaamheid, een belangrijke drijfveer is om minder vlees te eten, het alternatief moet voedzaam zijn. Kortom, we streven in de samenwerking naar duurzaamheid in onze ingrediënten, productieprocessen, verpakkingen en het bevorderen van gezondere voedingskeuzes.”

"Garden Gourmet blijft actief en in beweging"

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Degen: “Ons assortiment trekt een grote, zeer loyale groep kopers aan die op zoek is naar variatie. We onderscheiden ons, omdat veel van onze producten geen direct vergelijkbaar alternatief hebben. Dit stelt flexitariërs in staat om stapsgewijs nieuwe maaltijdtypen en -gelegenheden te ontdekken waar dierlijke eiwitten worden vervangen door plantaardige. Veelzijdigheid leidt tot minder vlees eten met behoud van variatie in hun kookrepertoire. Het breder opnemen van Garden Gourmet in het assortiment leidt dus tot meer omzet, vanwege de gebruiksfrequentie en het vergroten van de categoriepenetratie. Bij de schapruimteoptimalisatie is het daarom belangrijk om zowel naar de rotatie als substitutie van producten te kijken.”

Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
De Vos: “Het is voor ons natuurlijk van essentieel belang dat we onze samenwerking met retailpartners voortzetten en versterken, ter bevordering van de eiwittransitie en categoriegroei. We blijven actief en in beweging. Ons nieuwe verpakkingsdesign met receptinspiratie en verbeterde productnavigatie, wordt momenteel geïntroduceerd. Daarnaast komen er dit jaar diverse innovaties, zoals onze witvisfilet die beter presteert dan de visvariant in smaaktesten. We verbeteren ook bestaande producten op het gebied van smaak, textuur, voedingswaarden en natuurlijke ingrediënten. Communicatie en merkactivatie blijven belangrijke focuspunten voor groei. We zijn trots om in Frankrijk als eerste plantaardige merk in de geschiedenis samen te werken met de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024 en een breed publiek te inspireren. Op deze manier streven we naar een bijdrage in groei en het vooroplopen in onze categorie.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.