Categorie: Persoonlijke verzorging Criterium: Rendementsbijdrage HOOFDDORP – Beauty bereikbaar maken voor iedereen, dat is de ambitie van L’Oréal. Daarnaast werkt het bedrijf samen met retailers aan een duurzame toekomst voor de beautycategorie. Janne Rooijmans (business development director L’Oréal), Anouk Lokhorst (commercial director L’Oréal) en Daniel Romita (group account manager L’Oréal) zijn trots op de Gouden Partner-award en blikken terug op de samenwerking.
Waarom hebben category managers en supermarktondernemers voor jullie gekozen, denk je?
Rooijmans: “We zijn dankbaar voor deze fantastische erkenning. Jullie support, als retailpartners, betekent veel voor ons. De consumentendivisie van L’Oréal maakt beauty bereikbaar voor iedereen. We noemen dit ‘Beauty democratization’. Onze toonaangevende merken, zoals L’Oréal Paris, Garnier, Elvive en Loving Blends, zijn wereldwijd geliefd en dat is niet voor niets. Ze bieden de beste kwaliteit en de nieuwste innovaties tegen een toegankelijke prijs. Maar ons geheime wapen? Dat is zonder twijfel onze constante focus op de consument. Op basis van consumenteninzichten, marktdata, technologie en onderzoek, zijn we continu op zoek naar de groeimogelijkheden in onze categorieën en merken. Daarnaast staan de retailers centraal. We ambiëren steeds de beste samenwerking en de perfecte oplossing voor elke vraag. We kijken naar nieuwe kansen in de markt en de behoeftes van de consument, dit doen we in sterke samenwerking met onze retailers. Tot slot hebben we een sterke focus op duurzaamheid. Een voorbeeld hiervan is dat onze shampoo- en conditionerflessen van 100% gerecycled plastic zijn. We blijven innoveren met nieuwe initiatieven met focus op minder CO2-uitstoot en minder plastic in combinatie met de beste, duurzame ingrediënten.”
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
Lokhorst: “We hebben te maken gehad met enorme inflatie. In deze jaren is de beautycategorie veerkrachtig en blijvend gegroeid net zoals tijdens de jaren ervoor. L’Oréal heeft de markt overtroffen en is sterker dan de beautycategorie gegroeid. Dat doen we door in te zetten op de groeiende vraag naar haarverzorging en het uitbreiden van de routine van de consument. Met onze ‘haarverzorging +1’-strategie overtuigen we de consument van een extra aankoop. Dit doen we door meer educatie te geven en hierbij de routine te laten uitbreiden van alleen een shampoo met een conditioner en/of treatment, zoals olie, serum en leave-in. Die aanpak, in combinatie met ons sterke merkenportfolio, is een succes. Dat zie je terug in de resultaten, in de goede samenwerking met onze retailpartners en in het enthousiasme van de consumenten.”
Wat zijn de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
Romita: “Een ijzersterke samenwerking is voor ons belangrijk, en dat bouwen we op drie solide pijlers. Ten eerste: we willen de taal van onze retailpartners spreken. We luisteren aandachtig naar hun behoeften en hebben de ambitie om geen enkele uitdaging uit de weg te gaan. Die open en directe communicatie zorgt voor een sterke vertrouwensband – de basis voor succes. Ten tweede: we gaan samen voor maximale groei binnen Personal Care, met focus in het supermarktkanaal voor de categorieën haarverzorging, styling, gezichtsverzorging/reiniging & zonnebrand. Door onze krachten te bundelen en strategisch te werk te gaan, tillen we de gehele categorie naar een hoger niveau. Ten slotte laten we de markt groeien door baanbrekende innovaties. We introduceren producten die niet alleen inspelen op de nieuwste beautytrends, maar die ook écht waarde toevoegen aan het schap. Zo zorgen we voor een dynamische categorie die consumenten blijft verrassen en inspireren. Een voorbeeld hiervan is Elvive Hyaluron Pure en Loving Blends Rice Water.”
Hoe heeft inflatie invloed gehad op jullie samenwerking met afnemers?
Lokhorst: “Inflatie raakt ons allemaal. We bekijken de impact over een periode van drie jaar en in onze categorie is er inflatiedruk. Onze kosten zijn gestegen, van grondstoffen tot energie, en de overstap naar duurzame alternatieven zoals gerecyclede plastics, vraagt om flinke investeringen. Die keuze maken we bewust, want we geloven in een duurzame toekomst voor de beautyindustrie. Maar we zijn realistisch: die kosten kunnen we niet in ons eentje dragen. Dus gaan we proactief in gesprek met onze retailpartners. Transparant en eerlijk. Dat zijn niet altijd makkelijke gesprekken, want de druk is hoog aan beide kanten. Toch vinden we elkaar altijd in onze gezamenlijke ambitie: samen bouwen aan een winstgevende, duurzame toekomst voor de beautycategorie.”
Waar leggen jullie de focus op in de komende twee jaar?
Rooijmans: “De komende twee jaar staan in het teken van maximale groei van de beautycategorie. Onze ambitie is gefocust op duurzame groei, innoveren en meer waarde creëren. Daarbij blijven we ons focussen op het uitbreiden van de routine met ‘+1’-strategie, waarbij we consumenten overtuigen van een extra stap in de routine. Hierin komen we met vernieuwende innovaties in de markt. Duurzaamheid blijft eveneens belangrijk en we zoeken daarvoor ook de samenwerking met de retailers. Samen kunnen we ervoor zorgen dat meer consumenten kennismaken met beauty.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.