Gebroeders van beek, fotograaf Jan Adelaar.jpg Deel van het team van de Gebroeders Van Beek in Wehl met van links naar rechts: Lars Haverkamp, Wouter Meurs , Lejanne Winters , Guus Knoops en Hennie Zweers. Foto: Jan Adelaar

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Gebroeders van Beek

Categorie: Eieren Criteria: Rendementsbijdrage, Omzetprestatie & Meedenken op niveau assortimentsgroep WEHL – Gouden Partners winnen, dat is voor Gebroeders van Beek een eitje. Het bedrijf zet zich in voor een goede samenwerking tussen pluimveehouders en afnemers. En met succes, want het familiebedrijf heeft niet één, niet twee, maar wel drie Gouden Partners in de wacht gesleept. “We zijn in staat geweest om onze missie – de beste willen zijn in het verbinden van pluimveehouders met de foodservice-industrie, de levensmiddelenindustrie en de supermarkten en haar consumenten – ook daadwerkelijk inhoud te geven”, reageert Guus Knoops, directeur verkoop bij Gebroeders van Beek, op de winst.

Hoera, een Gouden Partner gewonnen! Waarom hebben category managers en supermarktondernemers voor jullie gekozen, denk je?
“Het feit dat wij op drie criteria een Gouden Partner hebben gewonnen is een enorm groot compliment voor de gehele organisatie, alsmede voor onze pluimveehouders. De afgelopen jaren hebben we in de supplychain voor eieren vele uitdagingen gekend die elkaar in een snel tempo opvolgden. Dat vraagt om flexibiliteit, oplossingsgericht denken, transparantie in communicatie en doen wat je belooft. We zijn in staat geweest om onze missie – de beste willen zijn in het verbinden van pluimveehouders met de foodservice-industrie, de levensmiddelenindustrie en de supermarkten en haar consumenten – ook daadwerkelijk inhoud te geven. Dat blijkt uit de waardering die we van onze klanten hebben mogen ontvangen als Gouden Partner.”

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest met betrekking tot categorie Eieren?
“Onze klanten verwachten van ons op de aspecten die voor hun waarde toevoegen, namelijk leverperformance, rendement, innovatiekracht, en markt- en consumentenkennis, iedere dag een ‘olympische’ prestatie. De wil en motivatie om dat te realiseren zit diep geworteld in het DNA van onze organisatie. Het managen van een permanente beschikbaarheid van eieren op elk assortimentsonderdeel op ieder moment van het jaar is een key driver . Tevens wordt er samen met onze pluimveehouders permanent gewerkt aan het verbeteren van het dierenwelzijn. Inmiddels zijn alle eieren die we leveren aan onze klanten gecertificeerd met het Beter Leven-keurmerk 1, 2 of 3 sterren. Dit is een prestatie waar we als supplychain trots op mogen zijn.”

Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
“Een goede samenwerking kan alleen succesvol zijn als beide partijen de wil hebben om op gelijke ooghoogte, met écht partnership, transparant te communiceren. Daarnaast is het bieden van continuïteit, rendement, flexibiliteit, oplossingsgericht denken en doen wat je belooft absoluut key. Ook het nemen van verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid wordt als belangrijk ervaren in de samenwerking. Jaarlijks informeren we al onze stakeholders over onze doelen en resultaten die we hebben behaald op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) middels een Corporate Social Responsibility (CSR) rapportage.”

"De inflatie heeft een positief effect gehad op de afzet van eieren"

Op welke manier heeft inflatie invloed gehad op jullie producten en de samenwerking met afnemers?
“Een bekend voetballer en trainer heeft ooit eens de gevleugelde uitspraak gedaan: ‘Elk nadeel heb zijn voordeel’. De inflatie heeft een positief effect gehad op de afzet van eieren. Doordat consumenten ten tijde van inflatie minder te besteden hebben, kiezen ze vaker voor een goedkoper alternatief voor vlees. Eieren zijn dan een extra gevraagd product in het segment dierlijk eiwit.”

Waar leggen jullie de focus op in de komende twee jaar?
“Focus op dat waar je verstand van hebt, continu verbeteren en vooral doen wat je belooft blijven beslissende factoren in onze aanpak. Momenteel is er een toenemende vraag naar witte eieren. Doordat witte kippen minder voer nodig hebben om een ei te produceren, is daardoor de CO2-footprint ook lager in vergelijking met de productie van een bruin ei. De markt vraagt dus om blijvend te verduurzamen in combinatie met dierenwelzijn en MVO. Dit is een uitdaging die we graag samen met onze klanten en pluimveehouders oppakken. Daarnaast spelen toegevoegde waarde en continuïteit voor alle betrokkenen in de supplychain een belangrijke rol. Het feit dat de consumptie van eieren nog jaarlijks aan populariteit wint als gezond, gemakkelijk en betaalbaar alternatief voor vlees, geeft ons het vertrouwen in het verder kunnen verduurzamen van de categorie eieren.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.