720A3134-ILseSchuurmansfotografie (1).jpg Het team van Essity is bij elkaar gekomen om de Gouden Partner-award in ontvangst te nemen. Foto: Ilse Schuurmans

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Essity

Categorie: Papier Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep ZEIST – Actief in meer dan 150 landen, streeft Essity naar het verbeteren van welzijn met innovatieve en duurzame producten zoals zakdoekjes, maandverband en toiletpapier. Het is daarmee wereldwijd een toonaangevend bedrijf op het gebied van hygiëne en gezondheid, bekend van merken als TENA, Libresse, Tempo en Edet. Door actief mee te denken met haar afnemers en door data gedreven adviezen te bieden heeft het hygiëne- en gezondheidsbedrijf een Gouden Partner-award in wacht gesleept. “We hebben onze datagedreven benadering de laatste jaren verder ontwikkeld. Dit stelt ons nog beter in staat om objectieve en gedetailleerde analyses te leveren die onze afnemers helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen”, stelt Lennaert van de Rhoer, customer marketing manager bij Essity. Hij reageert samen met category manager consumer tissue Claire Grootveld en category manager intimate hygiene Paul Blok op de behaalde winst.

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat betekent deze prijs voor jullie?
Van de Rhoer: “Deze prijs is bijzonder belangrijk voor ons. Het benadrukt onze inzet om samen met onze partners te werken en hen objectief advies te geven om hun behoeften en doelen te bereiken. We hebben de laatste jaren met veel enthousiasme en passie gewerkt aan het verbeteren van onze processen en slagkracht. Het is dus een mooie bevestiging om terug te krijgen dat dit gewaardeerd wordt in de vorm van deze award. We kijken uit naar een voortzetting van onze succesvolle samenwerking.”

Hoe hebben jullie de afgelopen twee jaar de samenwerking met jullie afnemers verbeterd?
Van de Rhoer: “Onze samenwerking met afnemers is versterkt door het delen van waardevolle marktinzichten en trends die hen helpen hun strategieën te optimaliseren. We hebben onze datagedreven benadering de laatste jaren verder ontwikkeld. Dit stelt ons nog beter in staat om objectieve en gedetailleerde analyses te leveren die onze afnemers helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen. Door deze verbeteringen hebben we niet alleen onze relaties met partners versterkt, maar ook bijgedragen aan hun succes en groei in de markt. We blijven ons inzetten voor continue verbetering en samenwerking om samen met onze partners duurzame en winstgevende groei te realiseren.”

Op welke manier(en) dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
Grootveld : “Essity houdt continu de nieuwste trends bij, zoals de vraag naar meer milieuvriendelijke producten, premiumkwaliteit en nieuwe gebruikssituaties. Door deze trends te identificeren en er snel op in te spelen, blijven ze relevant voor de consument en retailer. Daarnaast zijn wij een betrouwbare partner voor retailers, door objectieve adviezen te geven op het gebied van assortiment, schapindeling en promotiestrategieën. Het zijn adviezen gebaseerd op data en feiten in plaats van verkoopgedreven belangen. Ook hebben we met onze partners door middel van groeiworkshops ideeën uitgewerkt om de groei te bevorderen.”

"Essity houdt continu de nieuwste trends bij en speelt er snel op in"

Hoe gaan jullie in de samenwerking om met het thema duurzaamheid?
Grootveld: “Ons belangrijkste doel is betekenisvolle groei. Dit betreft groei die het milieu niet verder belast én groei die goed is voor waardecreatie in de categorie. Duurzaamheid zit al decennialang in de genen van Essity. Al begin jaren 90 zijn we gestart met een verduurzaming van onze werkwijzen. We werken regelmatig samen met onze experts en onze partners om duurzaamheidsdoelstellingen te verbeteren. Duurzame innovaties behoeven vaak meer uitleg, daarom is een goede samenwerking bij deze introducties extra belangrijk. Wij vinden het belangrijk om deze concepten samen groot te maken.”
Blok: “Binnen de categorie intieme hygiëne hebben we veel geïnnoveerd op bijvoorbeeld wasbare/herbruikbare producten, in lijn met een van onze focusgebieden: circulariteit. En binnen de categorie consumer tissue hebben we ons onder andere gericht op het gebruik van alternatieve vezels.”

Wat kunnen we de komende twee jaar van jullie verwachten?
Van de Rhoer: “Uiteraard blijven we verder op een duurzame manier optimaliseren, objectief categorieadvies geven, spraakmakende activaties doen en samen met onze partners de categorie verder laten groeien. Wij kijken ernaar uit om aankomend jaar samen met onze retailpartners verder te bouwen aan de categorie.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.