Category: Keelverzorgers en mondverfrissers Criterium: Omzetprestatie ZWIJNDRECHT - Anta is met zijn keelverzorgers al jaren een vaste waarde in het schap. De producten bieden de consument een aantrekkelijke keuze. Marketingmanager bij Confiserie Napoleon Jamila Knoope legt uit waarom open en transparant blijven key is voor een goede samenwerking. En dat levert Confiserie Napoleon een Gouden Partner op. Knoope: “Het gesprek voeren we op een respectvolle en open manier om zo tot een optimale uitkomst te komen.”
Hoera, een Gouden Partner gewonnen! Waarom hebben category managers en supermarktondernemers voor jullie gekozen, denk je?
“Anta is al jaren een vaste waarde in het schap als marktleider in keelverzorgers. Anta heeft een brede range aan producten, zowel suikerhoudend als suikervrij op basis van stevia. De producten sluiten aan bij de wensen en eisen van consumenten en door gerichte marketingcampagnes zowel online als offline informeren en bereiken we hen. En met diverse samplingcampagnes zoals bij festivals en treinstations, bereiken we de consument midden in het gebruiksmoment. Online werken we aan de mentale beschikbaarheid van het merk door user generated content in te zetten naast advertenties vanuit het merk. Door mee te blijven gaan met de trends en ontwikkelingen, blijven we relevant voor de consument, zonder de loyale, huidige shopper uit het oog te verliezen. De producten van Anta kennen dan ook een hoge rotatie en omzetprestatie. We zijn erg trots op deze erkenning voor de gerealiseerde omzetprestaties voor Anta van onze handelspartners.”
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest met betrekking tot de categorie?
“Door de gestegen inflatie is kostenbesparing steeds belangrijker geworden voor de consument. Anta staat voor value for money en is daarom een aantrekkelijke keuze in het schap. Nieuwe innovaties hebben geholpen om de categorie relevant te houden voor de consument, waarbij suikervrij steeds belangrijker wordt. Anta heeft een complete lijn suikervrij met stevia waarbij een van de hardlopers, de Anta eucalyptus, recent is geïntroduceerd als nieuwste variant. Hiermee bieden we de consument de keuze tussen suikervrij of suikerhoudend. Beide varianten hebben hun eigen liefhebbers en kunnen naast elkaar in het schap bestaan zonder kannibalisatie op elkaar. Continue innovatie zorgt voor groei en toegevoegde waarde op het schap, maar belangrijk hierbij is om de klassiekers ook voldoende aandacht en ondersteuning te blijven bieden. Door het basisassortiment goed op orde te hebben in het schap, is er ruimte om introducties toe te voegen aan het Anta-assortiment om een brede doelgroep aan te blijven trekken.”
Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
“De belangrijkste pijler is om ook in moeilijkere gesprekken open en transparant te blijven communiceren, met een gezamenlijk doel voor ogen; de categorie samen te laten groeien. We zoeken naar gezamenlijke thema’s en hoe we hier optimaal invulling aan kunnen geven. Het gesprek voeren we op een respectvolle en open manier om zo tot een optimale uitkomst te komen. Het kritisch blijven kijken naar de eigen ontwikkeling en hier proactief actie op te ondernemen, helpt om het totale schap te ondersteunen en groei te realiseren.”
Op welke manier heeft inflatie invloed gehad op jullie producten en de samenwerking met afnemers?
“De grondstoffen- en energieprijsontwikkelingen hebben grote invloed gehad op de productprijsontwikkelingen. Ook de leverzekerheid stond op sommige momenten onder druk. Door de lange en goede samenwerkingen met onze leveranciers is het effect hiervan beperkt en de beschikbaarheid van de producten op peil gebleven. We hebben ervoor gekozen om geen concessies te doen aan de productkwaliteit, maar ook het verpakkingsformaat ongewijzigd te houden. Hierdoor is de prijsstijging transparant voor iedereen in de keten tot aan de consument.”
Waar leggen jullie de focus op in de komende twee jaar?
“Wij zullen doorgaan met het innoveren van ons Anta-assortiment en inspelen op de trends en verwachtingen van de consument. We blijven daarbij de keuze bieden tussen de klassieke suikerhoudende en de suikervrije varianten die een steeds grotere rol gaan spelen in het assortiment. Ook nieuwe smaakvariaties staan op de planning om relevant te blijven in de snel veranderende markt. We blijven kritisch kijken naar ons eigen assortiment en de totale categorie en zullen proactief de slowmovers wisselen.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.