AMSTERDAM – Dierenbelangenorganisatie Wakker Dier meldt dat het aantal vega-aanbiedingen in de supermarkten is gestagneerd. Daar waar jarenlang een groei te zien was in aanbiedingen binnen deze productgroep, zijn er nu sinds 2021 juist minder aanbiedingen in vleesvervangers. Het aantal vleesaanbiedingen is, na eerdere daling, juist met 9% gestegen.
Het aandeel vega-aanbiedingen was bij Albert Heijn, Lidl en Dekamarkt het hoogst, met 33, 28 en 27 procent. Bij Aldi was dit aandeel het laagst. Slechtst 12 procent van de aanbiedingen was een vega-aanbieding. “Dit betekent dat Aldi tegenover elke vega-aanbieding meer dan zeven vleesaanbiedingen plaatste”, stelt Wakker Dier. De ontwikkeling in vleesaanbiedingen verschilt per supermarkt. Bij Jumbo, Hoogvliet, Plus en Picnic steeg het aantal reclameproducten in het vleesschap, maar bij Coop, Lidl en Dekamarkt daalde het aantal vleesaanbiedingen ten opzichte van voorgaande jaren.
Pushen
“Bijna iedereen is het erover eens dat we minder vlees moeten eten. Maar zolang supermarkten vlees blijven pushen, maken ze het consumenten wel heel moeilijk,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Bron: Levensmiddelenkrant