Close up team inpakken.jpg Vrijwilligers van Unilever en partners pakken de pakketten in. Foto: Kirsten van Santen

Achtergrond

Vrijwilligers Unilever en partners helpen Voedselbank

ROTTERDAM – Medewerkers van Unilever en partners pakken als vrijwilligers kerstpakketten in voor de Voedselbank. De pakketten zijn bedoeld voor gezinnen die onder de armoedegrens leven en die tijdens de feestdagen extra steun kunnen gebruiken.

Redactie |

In totaal helpen in Rotterdam Ahoy 660 medewerkers van Unilever en partners vier dagen lang met het inpakken van de pakketten. Nog eens 265 vrijwilligers doen hetzelfde op de Bidfood-locatie in Biddinghuizen. De Voedselbank schat dat ongeveer 360.000 mensen schaamte hebben om hulp te vragen. De organisatie helpt nu 180.000 mensen terwijl er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 540.000 mensen in Nederland onder de armoedegrens leven.

Onder de radar
Speciaal om deze verborgen groep te bereiken is er een project met de naam “Onder de radar” gestart. De voedselbanken willen met gerichte acties deze mensen bereiken en een gevoel van saamhorigheid creëren, zodat hulp vragen laagdrempeliger wordt. Hulp van de voedselbank heeft geen gevolgen voor steun van de overheid, zoals uitkeringen. Henk Staghouwer, voorzitter Voedselbanken Nederland, legt uit: "We willen schaamte bespreekbaar maken en laten zien dat het normaal is om hulp te vragen. Veel mensen weten ons niet te vinden of durven geen hulp te zoeken, wij willen ons inzetten om de drempel voor hen te verlagen."

Lees verder onder de foto ↓

Voedselbank x unilever -bykirstenvansanten-1.jpg Overzicht van de inpakhal in Ahoy Rotterdam. Foto: Kirsten van Santen

Bestaanszekerheid
Ook Unilever draagt actief bij aan deze maatschappelijke missie. Robbert de Vreede, general manager Unilever Nederland, licht toe: “Het raakt ons dat zoveel mensen in Nederland worstelen met bestaanszekerheid en niet om hulp durven vragen, terwijl ze die zo hard kunnen gebruiken en hier ook recht op hebben. Daarom is het belangrijk dat we samen met onze partners niet alleen voedselpakketten vullen, maar ook bewustwording creëren rondom dit maatschappelijke probleem.”

Naast Unilever en de Voedselbank helpen ook andere organisaties met diverse middelen, via logistieke hulp of donaties van goederen. Organisaties als Ahoy, Flora Food Group, Riedel, Dr. Oetker, Mars, Bidfood, Cornelissen Groep en Martin Stolze spelen een essentiële rol in het realiseren van deze actie.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops