Vomar Nieuwe Niedorp.jpg De in 2023 geopende Vomar in Nieuwe Niedorp

Formules

Vomar groeit harder dan de markt

ALKMAAR – In 2023 is de omzet van supermarktketen Vomar met 17% gestegen ten opzichte van 2022. Dat is meer dan twee keer zoveel als de omzetstijging van de hele supermarktbranche. Deze ontwikkeling in de omzet is al voor de zevende keer op rij voor Vomar. Daarnaast stegen het volume en de klanttevredenheid.

Redactie |

Algemeen directeur van Vomar, Aart van Haren: “Ook afgelopen jaar wist de klant ons weer meer te vinden en ook beter te waarderen en dan met name voor onze lage prijzen, blijkt uit klantonderzoek. We blijven daarom hard werken om dit ook het komende jaar waar te blijven maken. We hadden, in tegenstelling tot de markt, een mooie volumegroei in 2023. Waar er in de gehele markt ruim 3 procent minder volume werd verkocht, steeg het volume bij Vomar met ruim 7 procent.”

Keuzes
Volgens Van Haren zijn vooral de lage prijzen die zorgen voor een hoge klanttevredenheid. Die lage prijzen zijn niet eenvoudig te handhaven. “We maken daarom scherpe keuzes. We verkopen geen boodschappen online bijvoorbeeld en voor zelfscankassa’s kiezen we ook niet. Door deze keuzes zijn we in staat gebleken de kosten beter onder controle te houden. En dat betekent weer lagere prijzen voor onze klanten”, aldus Van Haren.

Ondanks het succes van de formule gaat het bedrijf niet achterover leunen. “We gebruiken ons succes om flink te investeren in de toekomst”, aldus Van Haren. “Zo verbouwen we onze eigen slagerij in Alkmaar om deze duurzamer, efficiënter en moderner te maken. Daarnaast investeren we fors in de verduurzaming van onze winkels en de ontwikkeling van onze medewerkers met verschillende opleidingsprogramma’s”.

Over drie maanden krijgt er na twintig jaar weer een familielid van de oprichters de leiding over het bedrijf. Dan neemt Jim Zwanenburg, de huidige cfo van Vomar, het stokje over van Aart van Haren.

Bron: Levensmiddelenkrant