ViveraWinter2024-MilouvanderWillPhotography-22.jpg

Vivera maakt koken met tofu toegankelijker

HOLTEN – Vivera heeft een breed assortiment met plantaardige voeding. Recent zijn twee nieuwe tofu-lijnen geïntroduceerd: een basislijn met een zachte, gerookte en stevige tofu en een Aziatische lijn met een Japanse en Koreaanse variant. Lotte Dreves, brand manager bij Vivera, vertelt hier meer over.

Rosanne Wormgoor |

Wat onderscheidt Vivera van andere merken? “Vivera biedt uitstekende kwaliteit tegen een betaalbare prijs, zonder concessies te doen aan smaak of textuur”, stelt Dreves. “Wij maken plantaardig eten lekker en eenvoudig, zodat de overstap naar een duurzamer eetpatroon voor iedereen haalbaar is. Innovatie en duurzaamheid zitten diepgeworteld in ons DNA. We zetten ons actief in voor een positieve impact op mens, dier en planeet.” Vivera is naar eigen zeggen marktleider in plantaardige voeding, B-Corp gecertificeerd, en ontwikkelt voortdurend vernieuwende producten die inspelen op de wensen van consumenten.

Breed assortiment
Het assortiment van Vivera is breed met enerzijds vleesvervangers, die qua smaak en textuur doen denken aan vlees en anderzijds plantaardige producten die geen vleesimitatie zijn, maar een maaltijd op een andere manier verrijken. De vleesvervangers zijn producten, zoals plantaardig gehakt, kipstukjes en schnitzels. “We hebben onlangs ook plantaardige producten geïntroduceerd die niet op vlees lijken, zoals de Protein Bites. Deze eiwitrijke maaltijdverrijkers zijn gemaakt van peulvruchten, groenten en granen. Onze bestverkochte producten zijn de plantaardige shoarma en de kipkrokant schnitzel. Beide zijn blind getest tegen vlees en scoren even goed. Ook onze vegetarische kaasschnitzel is favoriet”, meent de brand manager van Vivera.

Twee tofu-lijnen
De marktleider heeft recent twee nieuwe tofu-lijnen toegevoegd aan het assortiment om in te spelen op de vraag naar meer natuurlijke producten. “We hebben een basis tofu-lijn ontwikkeld, met verschillende tofu-texturen: zacht, gerookt en stevig, en een Aziatische tofu-lijn, Tofusion”, vertelt Dreves. “Beide lijnen zijn ontworpen om tofu toegankelijker te maken voor verschillende doelgroepen, van ervaren tofu-koks tot flexitariërs die nog niet weten hoe ze tofu lekker moeten bereiden.” Volgens de brandmanager beschouwen veel consumenten koken met tofu als lastig, omdat ze niet weten hoe ze tofu smaakvol kunnen maken of bereiden. “Daarom zorgen we ervoor dat onze lijnen niet alleen makkelijk te gebruiken zijn, maar ook voorzien zijn van educatie en inspiratie. We geven met iconen op de verpakking aan welke tofu geschikt is voor welk gerecht, en bieden via een QR-code toegang tot smakelijke recepten. De Tofusion-lijn is bovendien ideaal voor beginners, omdat je zelf niet aan de slag hoeft met marineren.”

De gerookte tofu heeft een vernieuwde receptuur. “Onze nieuwe gerookte tofu bevat minder zout en we gebruiken geen karamelkleurstof meer. Ook hebben we de verpakking veranderd van een folieverpakking van 200 gram naar een doosje met 2x200 gram, zodat je precies kunt gebruiken wat je nodig hebt en de rest makkelijk kunt bewaren. Het product wordt nog steeds op de vertrouwde manier gerookt op beukenhout”, aldus Dreves. Vivera heeft daarnaast de zachte tofu, deze is te gebruiken in soepen en sauzen, maar wanneer je de tofu met het water in het bakje blendt, is deze ook te gebruiken als silken tofu. Dan is het de ideale basis voor eiwitrijke smoothies en vegan desserts. Beide tofu-soorten kon je voorheen alleen bij de toko kopen.

"De zachte tofu is een goede basis voor smoothies en desserts"

TikTok-hype
Het derde product in de basis tofu-lijn is de stevige tofu. Hiervoor heeft Vivera zich laten inspireren door een TikTok-hype. “Bij deze hype wordt tofu ingevroren om de textuur te verbeteren. We zien dat dit enorm populair is, omdat de kruiden en specerijen hierdoor veel beter in de tofu trekken. Dit levert een veel intensere smaakbeleving op. Daarnaast verandert de textuur, waardoor de bite minder bouncy wordt. Met onze stevige tofu hebben wij dit al voor de consument gedaan. Dat bespaart niet alleen tijd en moeite, maar maakt tofu dus ook smaakvoller”, aldus de brand manager bij Vivera.

Het bedrijf blijft innoveren door trends te combineren met consumentenonderzoek. “We betrekken consumenten actief bij het ontwikkelingsproces via kwantitatief onderzoek, zoals enquêtes en data-analyse, en kwalitatief onderzoek via focusgroepen. Zo zorgen we ervoor dat onze producten niet alleen voldoen aan de marktbehoeften, maar ook aansluiten bij wat consumenten willen en nodig hebben”, zegt Dreves. Voor het volgen van trends werkt Vivera samen met een toonaangevend trendwatchingbureau, dat op globaal niveau kijkt wat er in de voedingsindustrie gebeurt.

Tofusion
Met de Aziatische tofu-lijn speelt Vivera in op de trend van meer globale invloeden. “Wereldkeukens worden steeds toegankelijker en populairder, en wij beantwoorden deze trend met Tofusion. Deze lijn combineert tofu met groenten en kruiden, geïnspireerd op de Aziatische keuken. Het is een samenvoeging van twee woorden: Tofu en (Asian) Fusion. De lijn bestaat uit twee smaakvarianten: een Japanse variant met edamame, lente-ui en gember voor een umami-smaak, en een Koreaanse variant met witte kool, wortel, knoflook en een snufje chilipeper voor een authentieke kimchi-smaak”, meent de brand manager van Vivera.

De twee tofu-lijnen zijn momenteel verkrijgbaar bij Albert Heijn, Plus en Hoogvliet. “We denken dat het relevant is voor alle retailers, omdat we hiermee tofu toegankelijk maken en ervoor zorgen dat mensen niet meer naar de toko hoeven”, vertelt Dreves. Of ze nog verrassende bereidingstips heeft? “Ja, absoluut”, lacht ze. “De zachte tofu is een goede basis voor smoothies en desserts. Heel veel mensen weten dit niet, maar tofu kun je als extra eiwitbron in je smoothie gebruiken. Ook kun je er een heerlijk plantaardig dessert mee maken, zoals een vegan chocolademousse of een cheesecake. De gerookte tofu kun je meteen gebruiken, bijvoorbeeld op brood of op een toastje bij de borrel. Verder raad ik iedereen aan om voor meer verrassende tips onze website te raadplegen: www.howtotofu.com.”

Imago
Tofu had lange tijd een ‘geitenwollensokken’-imago, maar volgens de brand manager is dat imago inmiddels veranderd. “In Engeland is tofu de afgelopen jaren enorm in populariteit gegroeid, en deze trend zet zich voort naar de rest van Europa. Het wordt als minder bewerkt beschouwd en het is gezond. Het bevat veel eiwitten en weinig calorieën. Het is een mooi, puur, veelzijdig product dat zowel goed is voor de gezondheid als voor de planeet. Daarnaast biedt tofu talloze mogelijkheden in de keuken, van hartige gerechten tot zoete creaties. Al met al kunnen wij wel zeggen dat het imago van tofu flink veranderd is.”

Bron: Levensmiddelenkrant