WOERDEN – Het Vakcentrum, de branchevereniging voor onder andere zelfstandige supermarktondernemers, vraag het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de manier van rapporteren over inflatie aan te passen. Met name de manier waarop tabak in een adem genoemd wordt met voeding en drank, geeft een verkeerd beeld.
Tabak zit samen met dranken en voedingsmiddelen in een productgroep. Tot nu was dat geen probleem omdat supermarkten dat allemaal verkochten. Maar met het verkoopverbod van tabak in de supermarkten per 1 juli, worden supermarkten nog wel “geconfronteerd met de wrange gevolgen van de publicatie van de inflatiecijfers”, schrijft het Vakcentrum.
Ten onrechte
Nu kan er ten onrechte van uit worden gegaan dat de stijging van de inflatie komt door hogere prijzen van voeding. In het inflatiecijfer van 3,7% in juli zit een prijsontwikkeling van 5,4% voor voedingsmiddelen, dranken en tabak. Vorige maand was dat aandeel 4,4%. Het Vakcentrum berekende aan de hand van cijfers van het CBS dat tabak dit jaar tot en met juni een prijsontwikkeling doormaakte van maar liefst 21,75%, voornamelijk door accijnsverhogingen opgelegd door de overheid. Voor voedingsmiddelen bedroeg de prijsontwikkeling slechts 0,66%. Het zijn dus niet de supermarkten, maar de overheid die grote invloed heeft op de inflatie.
Nadeel
“Het nadeel van dit soort cijfers is dat de onderliggende groepen niet afzonderlijk worden besproken. Ze worden gegroepeerd en als het ware behandeld als één vastomlijnde eenheid. Hierdoor ontstaat het gevaar dat het consumentensentiment negatief wordt beïnvloed. Zeker gezien het feit dat Nederland in de jaren 2021 tot en met 2022 stevige periodes van inflaties heeft meegemaakt, met als piek september 2022: 14,5%. Dit heeft de perceptie van de consument beïnvloed en de effecten hiervan zijn tot op de dag van vandaag voelbaar”, aldus het Vakcentrum.
Het Vakcentrum vraagt aan het CBS om tabak als afzonderlijke productgroep op te nemen bij de rapportage van de inflatiecijfers. “Eens te meer wordt duidelijk dat het belangrijk is om cijfers als inflatie en prijsstijgingen per productgroep te voorzien van nuancering en duiding om een correct beeld te schetsen”, stelt het Vakcentrum. “Supermarkten betalen nu letterlijk en figuurlijk de prijs voor berichtgeving die niet per se foutief is qua informatie, maar wel onvolledig qua context waardoor een scheef beeld kan ontstaan. Daar is niet alleen de supermarkt de dupe van, maar ook de consument.
Bron: Levensmiddelenkrant