UTRECHT – Onderzoek van FNV en CNV wijst uit: de werkdruk in de distributiecentra van Albert Heijn is dermate hoog dat veel medewerkers er ziek van worden. Stress, lichamelijke klachten en minder goed functioneren zouden het gevolg zijn van de hoge werkdruk.
De vakbonden wisten dat de werkdruk hoog was, maar schrikken toch van de uitkomst van de enquête, die door 666 werknemers werd ingevuld. “Het is vijf voor twaalf, dus er moet nu echt iets gebeuren. Daarom gaan wij deze week nog om tafel met Albert Heijn en uitzendbureaus OTTO Workforce en Tempo Team. Zij moeten maatregelen nemen, en snel ook”, zegt Shefania Sewbaks, bestuurder bij FNV Handel.
Al eerder steunden de vakbonden de medewerkers van de distributiecentra van de Zaanse formule. In april dit jaar staakte het personeel voor een loonsverhoging. Dit heeft ook geresulteerd in een hoger loon, maar de werkdruk is dus nog altijd ‘gigantisch’, concluderen de vakbonden. Ook in vergelijking met andere bedrijven.
Stress
De enquête werd ingevuld door vaste en uitzendkrachten en door leden en niet-leden van de vakbonden. Een zeer groot deel - 495 respondenten - vulde de vragenlijst in het Pools in, 168 werknemers deden dat in het Nederlands en 3 in het Engels. Het overgrote deel is jonger dan 35 jaar en minstens 317 medewerkers hebben de functie van orderpicker.
77% van de werknemers zegt last te hebben van een ongezond hoge werkdruk, onder uitzendkrachten is dit zelfs 87%. 9 van de 10 respondenten ervaren stress, lichamelijke klachten en minder goed functioneren als gevolg van de werkdruk. Het gevolg hiervan: 39% heeft zich dit jaar ziek gemeld.
Vast contract
De oplossing? De vakbonden vinden het belangrijk dat iedereen in de dc’s een vast contract krijgt. “Flexcontracten zorgen bij medewerkers voor een onzekere toekomst, want ze kunnen voor niks weggestuurd worden. Zo horen wij van uitzendkrachten dat als zij hun norm niet halen ze geen contractverlenging krijgen of worden overgeplaatst naar een ander bedrijf”, aldus Sewbaks.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.