PARIJS – Levensmiddelenfabrikant Unilever heeft van de rechter geen gelijk gekregen in een zaak die het had aangespannen tegen de Franse supermarktketen Intermarché. In januari diende Unilever een klacht in omdat in de schappen van de supermarkt posters met een overduidelijke boodschap te zien waren die krimpflatie bij de merken Knorr en Magnum aan de kaak stelden.
Unilever was daar niet heel blij mee en stuurde in eerste instantie gerechtscommissarissen langs met de eis de posters te verwijderen. Volgens de fabrikant waren de posters voorzien van ‘denigrerende mededelingen. Toen Intermarché daar niet op inging, werd de stap naar de rechter gemaakt. Vorige week was de uitspraak van de Franse rechtbank van koophandel in Parijs. De klacht werd ongegrond verklaard.
Inzage
De Franse website LSA had inzage in het vonnis en citeert: “Ook al lijkt de kritiek van Intermarché misschien hard, de formulering van de betwiste posters is niet buitensporig en is gebaseerd op een voldoende feitelijke basis die ook deel uitmaakt van een debat van algemeen belang over de huidige krimpflatiepraktijken en ongerechtvaardigde prijsverhogingen door bepaalde fabrikanten”.
De Frans eregering overweegt maatregelen die krimpflatie niet verbied maar fabrikanten verplicht om wijzigingen in verpakkingsinhoud en prijs te vermelden richting consument.
Bron: Levensmiddelenkrant / LSA