AMSTERDAM - Op de kruising tussen de Vijzelstraat en Prinsengracht lanceerde Statiegeld Nederland, de stichting die verantwoordelijk is voor het statiegeldsysteem, met Koningsdag de ‘Holle Dolle Donnie’. Een inleverpunt voor statiegeldverpakkingen om blikjes en flesjes uit de grachten te houden.
Statiegeld Nederland wilde hiermee de voordelen benadrukken van het inleveren van blikjes, plastic flessen en flesjes. Jeroen Hillen, directeur bij Statiegeld Nederland, licht toe: “Volgens onderzoek zijn milieu en geld belangrijke motivaties voor consumenten om flesjes en blikjes in te leveren. Vooral met Koningsdag belanden er nog veel flesjes en blikjes bij het afval, of, nog erger, in de grachten en op straat. Daarom willen we Nederlanders met deze activatie op een luchtige manier bewust maken van het belang van het inleveren van blikjes en flesjes.”
Rapper Donnie
De tunnel was aangekleed als een grote statiegelddonatiebak waar voorbijgangers hun verpakkingen in konden leveren. De opbrengst van de statiegeldverpakkingen wordt gedoneerd aan het goede doel: een stichting voor dak- en thuislozen. Bij het inleveren van de statiegeldverpakkingen werd de speciaal ontwikkelde track van Donnie in samenwerking met Statiegeld Nederland afgespeeld. Het nummer vat de belemmeringen en gebruiksmomenten rondom statiegeld samen. De Holle Dolle Donnie tunnel was op 27 april toegankelijk voor zowel bootvaarders als voetgangers.
Campagne
De Holle Dolle Donnie tunnel is een onderdeel van een grotere campagne van Statiegeld Nederland. Met de campagne focust de stichting zich op gedragsverandering. Het doel is Nederlanders motiveren en activeren om hun statiegeldverpakkingen in te leveren om zo 90% van alle blikjes en plastic drankflessen weer in te nemen.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops