03-Jumbo-Elektrische-bezorgbus-scaled.jpg

E-commerce

Rabobank: ‘minder producten in elektronische boodschappenmand’

UTRECHT – Met gebruikmaking van eigen transactiedata heeft Rabobank online omzetten, klantenaantallen, aantal bestellingen en bestelfrequentie berekend om inzicht te krijgen in het online boodschappen doen van Nederlanders. Conclusie: online boodschappen doen is steeds meer ingeburgerd. Tegelijkertijd leggen consumenten minder producten in het winkelmandje. Hier liggen kansen.

Redactie |

Ten opzichte van 5 jaar geleden laten bijna vier keer zoveel particuliere klanten hun boodschappen thuis bezorgen, aldus de bank. Coronalockdowns hebben voor een groeiversnelling gezorgd, maar ook daarna groeiden de klantenaantallen door. Pas in het afgelopen half jaar is de omzetgroei van online boodschappen achtergebleven bij die in de fysieke winkels. ‘Een reactie op de immense voedselprijsinflatie’, stelt Rabobank. Consumenten leggen tijdelijk minder producten in het elektronische mandje, valt uit de transactiegegevens af te leiden. 

Verviervoudigd
De bank keek naar consumentenbestedingen om beter zicht te krijgen op de ontwikkeling van online boodschappen doen en ziet dus dat particuliere klanten hun boodschappen steeds vaker laten bezorgen. In vijf jaar tijd is het aantal individuele klanten dat online boodschappen doet bijna verviervoudigd. In deze periode heeft Picnic een enorme groei doorgemaakt, maar ook Albert Heijn en Jumbo hebben hun online klantenbestand flink zien groeien. De coronalockdowns hadden hier zeker een flinke hand in, maar ook daarna bleef het aantal online klanten groeien; met meer dan 10% sinds de laatste lockdown.

Steeds vaker
Online boodschappenaanbieders kregen niet alleen meer klanten, maar die klanten gingen ook steeds vaker bestellen. Van 2 keer per maand in 2018 naar bijna drie keer per maand nu. Wel werd met het opvoeren van het aantal bestellingen het volume van de bestelling kleiner. In de eerste helft van dit jaar is de omzet voor thuisbezorging vier keer zo hoog als in dezelfde periode in 2018. De totale supermarktomzet, dus online en fysiek samen, groeide in dezelfde periode met ca. 25%. 

Bestelgrootte 
Met de ‘economische tegenwind’, zoals Rabobank verwoordt, in de eerste helft van 2023, is aan die grote groei een einde gekomen. De supermarktomzet als geheel vertoonde een stijging van zo’n 10%, de thuisbezorgomzet groeide met ca. 2%. De bank concludeert dan ook dat de fysieke supermarkt voor het eerst in dit decennium marktaandeel terug weet te winnen van de online supermarkt. Maar, trekt de bank de plooien weer glad, dit is niet te wijten aan een dalend klantenbestand. Nee, de uitdaging zit in de bestelgrootte. Die groeide met slechts ca. 2,5%. Die volumedaling ziet Rabobank ook elders terug. De gedachte is dat klanten een deel van hun boodschappen in de aanbieding kopen bij andere formules of goedkopere discounters. Ook denkt de bank dat consumenten veronderstellen meer grip op hun uitgaven te hebben in stenen winkels (terwijl dat in feite afhangt van de discipline van klanten). 

Rabobank besluit met een advies. Uit de data blijkt dat supermarkten hun particuliere online klantenbestand hebben weten uit te breiden ten opzichte van een jaar geleden. Het kost minder geld en inspanning om deze bestaande klanten te overtuigen om meer producten in hun elektronische mandje te stoppen dan afgehaakte klanten weer proberen terug te winnen. 

Bron: Levensmiddelenkrant