UTRECHT/ZAANDAM – Supermarkten Plus en Albert Heijn hechten allebei waarde aan de verduurzaming van cacao. Albert Heijn liet recent weten alleen nog maar gebruik te maken van cacao die via Tony’s Open Chain is ingekocht voor hun eigenmerkproducten, en Plus gebruikt in huismerkproducten cacao die standaard Fairtrade is.
Albert Heijn is al sinds 2007 betrokken bij UTZ (nu Rainforest Alliance) en was in 2016 de eerste supermarkt die 100% gecertificeerde cacao gebruikte. Sinds 2018 werkt de supermarkt samen met Tony’s Open Chain. In de komende drie jaar gaat de formule alle ruim zeshonderd eigenmerkproducten waar cacao in wordt verwerkt, overzetten naar duurzamere cacao van Tony’s Open Chain, een initiatief van Tony’s Chocolonely. Hiermee wil Albert Heijn een bijdrage leveren aan een positieve impact op mens en milieu in Ghana en Ivoorkust. In het eerste kwartaal van 2025 stromen de nieuwe, omgezette producten in. Albert Heijn verwacht met de samenwerking het volume aan ingekochte Tony’s Open Chain-cacao minimaal te verdrievoudigen.
Tien jaar bij Fairtrade
Ook Plus is bezig met het leveren van een positievere impact aan de leef- en werksituatie van miljoenen boeren en werknemers wereldwijd. De supermarkt is inmiddels tien jaar aangesloten bij Fairtrade Nederland, zo laat Plus Retail weten op LinkedIn in het kader van de Fairtrade week. Deze week liep van 26 oktober tot en met 3 november. Veel van de eigenmerkproducten van Plus hebben het Fairtrade-keurmerk, zoals bananen, koffie en thee en alle chocolade. De cacao die gebruikt wordt in koekjes, toetjes en ontbijtproducten is standaard Fairtrade. Het aantal producten met een Fairtrade-keurmerk binnen het assortiment van Plus blijft doorgroeien.
Bron: Levensmiddelenkrant