AMSTERDAM – Plantaardige voedingswarenfabrikant Upfield introduceert nieuwe plasticvrije, recyclebare vlootjes voor haar plantaardige boters en smeersels. Aan het product is vier jaar gewerkt. Eind vorig jaar zijn de papieren vlootjes in Oostenrijk voor het eerst in de schappen gekomen met het merk Flora Plant. Andere Europese merken, zoals Becel, ProActiv en Blue Band volgen later dit jaar.
Het bedrijf wil binnen haar portfolio het aandeel plastic tegen 2030 met 80% verminderen. Tot die tijd hoopt Upfield rond de twee miljard plastic vlootjes te hebben vervangen door de papieren variant. Dat scheelt op jaarbasis meer dan 25.000 ton plastic afval. De nieuwe vlootjes zijn gemaakt van samengedrukte, natte papiervezels en zijn waterbestendig, oliebestendig en mogen in de lokale papierafvalstromen.
Eenmalig
"Als mondiale leider op het gebied van plantaardig voedsel nemen we onze verantwoordelijkheid om een positieve impact op de wereld te hebben ernstig”, zegt David Haines, group ceo van Upfield. “Wereldwijd is 40% van alle geproduceerde plastic bestemd voor verpakking dat slechts één keer wordt gebruikt en daarna weggegooid. Het is duidelijk dat het probleem van plastic afval een van de meest kritieke problemen is voor ons milieu. Toen we Upfield oprichtten, was innoveren om een uitweg voor plastic vlootjes te vinden ons opperste streefdoel, en ik ben zeer trots op alle leden van Upfield die verder in die richting blijven timmeren. Tegenwoordig vragen consumenten producten die goed zijn voor de mensen maar ook voor de planeet. Onze plantaardige boters en smeersels voldoen hieraan exact. We zijn opgetogen over het potentieel om dit binnen onze meest emblematische merken te lanceren in enkele van onze belangrijkste markten."
Bron: Levensmiddelenkrant