AMSTERDAM – De verpakkingsvrije online-supermarkt Pieter Pot heeft het financieel nog steeds zwaar. Website Business Insider meldt op haar website dat de supermarkt aan klanten vraagt een financieel tegoed op hun gebruikersaccount te zetten. Hiermee kunnen leveranciers betaald worden die op dit moment vooruitbetaald willen worden.
Business Insider is in het bezit van een mail die vorige week naar rond de 40.000 klanten is gestuurd. Daarin vraagt Pieter Pot aan klanten om alvast grotere bedragen op hun account over te maken. Als bedankje krijgen klanten extra tegoed dat kan oplopen tot 70 euro als iemand 500 euro stort. “Met dit voorgeschoten tegoed kunnen wij onze leveranciers betalen en de voorraad aanvullen", schrijft het bedrijf.
Herbruikbaar
Pieter Pot, dan zijn producten in herbruikbare statiegeldpotten bij klanten bezorgd, maakte een bliksemstart tijdens de corona-periode. In 2021 haalde het bedrijf nog 9 miljoen euro op bij investeerders. Na de coronaperiode werd er minder online besteld en stegen de rentepercentages waardoor het voor investeerders onaantrekkelijker werd om in start-ups te investeren. Voor Pieter Pot betekende dat een andere manier van bedrijfsvoering die zich moest richten op winstgevendheid in plaats van groei.
De verpakkingsvrije supermarkt was voor eigenaren Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt niet rendabel te krijgen. Tientallen medewerkers werden ontslagen in een reorganisatie. Begin dit jaar droegen zij hun aandelen over aan de eigenaren van de Delicatessenfabriek. Schoenmaker bleef betrokken bij Pieter Pot. Crediteuren kregen de vraag om een groot gedeelte van de schulden kwijt te schelden.
Vertrouwen
Dat alles zorgt bij leveranciers voor wantrouwen en de eis dat er vooruit betaald wordt. "We zitten in een soort vicieuze cirkel, waarin leveranciers vooraf betaald willen worden. Logisch, vanwege het vertrouwen dat is geschaad”, legt Schoenmaker uit. “Daardoor krijg je als bedrijf wel te maken met een cashflowprobleem, omdat we telkens vooruit moeten betalen met geld dat we niet hebben. We betalen nu altijd met de omzet die we draaien, met als gevolg dat een groot, roulerend deel van ons assortiment telkens uitverkocht is. Dit was 30 procent, maar is inmiddels teruggebracht richting de 20 procent. Dat moet flink omlaag. Hoe slecht is immers de klantervaring als je een supermarkt binnenloopt en een vijfde van het schap leeg is."
Ondertussen hebben klanten al ruim 120.000 euro ingelegd. Schoemaker hoopt op een bedrag tot 200.00 euro. Het bedrijf maakt nog steeds verlies, zo een 60.000 per maand. Begin dit jaar was dat volgens Schoemaker nog “een paar ton”, zegt hij bij Business Insider. Er is na de overname nog geen nieuw investeringsgeld opgehaald. Wel is het bedrijf geherstructureerd waardoor de kosten radicaal zijn verlaagd.
Bron: Levensmiddelenkrant