AMSTERDAM – Online supermarkt Picnic maakt nog steeds geen winst. Vorig jaar kwam het verlies uit op ruim 220 miljoen euro, nog meer dan het jaar ervoor. Alleen in Nederland gaat het beter met het bedrijf. In december werd er zelfs een kleine winst gedraaid. Dat meldt RTL Nieuws op de website.
De opening van het geautomatiseerde magazijn in Utrecht helpt enorm in het terugdringen van het verlies. Er wordt nog maar dertig procent van de bestellingen automatisch ingepakt. Dat is de helft goedkoper dan met de hand inpakken, dus als het percentage stijgt, gaat de winstgevendheid omhoog, zo laat medeoprichter en ceo van Picnic, Michiel Muller, weten. Het tweede geautomatiseerde magazijn in Dordrecht zal dit proces nog een keer versnellen. Het is de bedoeling dat alle boodschappen volledig geautomatiseerd worden ingepakt om naar klanten te worden gebracht, zegt Muller.
De omzet in Nederland gaat richting de 800 miljoen euro zonder dat er woonplaatsen aan de netwerk worden toegevoegd. Dat is een stijging van 28%. Ook in Duitsland en Frankrijk nam vorig jaar de omzet toe, maar dat was door uitbreiding van het netwerk. En juist het uitbreiden vergt grote investeringen in magazijnen en elektrische bezorgwagens. Het bedrag aan leningen nam vorig jaar DNA ook toe van 142 miljoen euro naar 261 miljoen euro.
Picnic heeft in alle jaren van haar bestaan nog geen winst gemaakt. Het totale verlies van de afgelopen acht jaar wordt geschat op 725 miljoen euro.
Bron: Levensmiddelenkrant / RTL Nieuws