UTRECHT – “In een categorie waar de penetratie hoog ligt, is het essentieel om verrassend assortiment en nieuwe smaken toe te blijven voegen”, stellen Tessa Maas (shopper marketing lead BNL) en Carola Hundling (sr. salesmanager Retail) van PepsiCo. Dus dat doen ze – en blijven ze doen. Ook als de aardappeloogst tegenvalt. En ook met de duurzaamheidsagenda op het netvlies. En al helemaal met een Gouden Partner in the pocket, want die zorgt juist weer voor een extra stimulans. Go, PepsiCo!
Categorie: Chips, Noten & Zoutjes
Criterium: Omzetprestatie
Winnaar: PepsiCo
Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat betekent deze prijs voor jullie?
“Het is voor ons een extra stimulans om ook dit jaar met veel plezier te werken aan de goede samenwerking, op basis van een gedeelde ambitie met gezonde gezamenlijke groei als resultaat.”
Hoe hebben jullie de afgelopen twee jaar de samenwerking met jullie afnemers verbeterd?
“Door steeds op zoek te gaan naar de kansen voor groei in de categorie en deze af te stemmen met de doelstellingen van onze partners, zorgen we ervoor dat we relevant blijven voor shopper, consument en retailer. Dit, in combinatie met het investeren in datasamenwerking, innovatie, activatie en duurzaamheid, zorgt ervoor dat we elk jaar weer met een beter plan kunnen komen, dat aansluit op de wensen van onze partners.”
Op welke manieren dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
“Het begrijpen van trends en ontwikkelingen in de categorie, de behoeftes van de verschillende doelgroepen en hier vervolgens op inspelen is daar een belangrijk onderdeel van. De afgelopen jaren hebben we ook veel ingezet op innovatie en van toegevoegde waarde blijven voor onze consument. Ook dit jaar zetten we daar weer vol op in met de introducties Cheetos Crunchetos, Lay’s Wavies en smaakuitbreidingen in het Doritos Dippers-, Lay’s MAX- en Oven Baked-portfolio. Later in het jaar komen we ook met een aantal zeer mooie Duyvis innovaties. In een categorie waar de penetratie hoog ligt en groei vanuit frequentie of uitgave per winkelbezoek moet komen, is het essentieel om verrassend assortiment en nieuwe smaken toe te blijven voegen.”
In hoeverre worden jullie geraakt door de gestegen prijzen?
“Net zoals veel leveranciers in de branche is ook PepsiCo de afgelopen jaren geconfronteerd met extreme prijsstijgingen van grondstoffen, energie en transport. Dit werd onder andere veroorzaakt door Covid en geopolitieke spanningen, maar ook klimaatverandering is hierop van invloed. Deze omstandigheden dwingen ons om nog beter te focussen op zaken die waarde toevoegen voor onze consumenten, klanten, people en planet.”
Wat kunnen we de komende twee jaar van jullie verwachten?
“We zullen blijven inzetten op een sterk innovatie- en activatieprogramma, maar ook willen we onze strategische duurzaamheidsagenda meer onder de aandacht brengen. De uitdagingen op het gebied van duurzaamheid vragen met nadruk om samen met onze partners de handen ineen te slaan. Op het gebied van duurzaam verpakken, gezondere keuzes in het aanbod en de 2040-doelstelling van net-zero-uitstoot van broeikasgassen zien we belangrijke aanknopingspunten voor verdere samenwerking.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.