DEN HAAG - De landelijke campagne biologisch voor consumenten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is van start gegaan. De campagne informeert over hoe lekker biologisch eten is, wat de voordelen ervan zijn en wat het Europees biologisch keurmerk inhoudt. Een commercial op televisie en online biedt de consument inspiratie. Ook is de website allesoverbiologisch.nl in het leven geroepen.
De consumentencampagne maakt onderdeel uit van het Actieplan Biologisch dat minister Piet Adema eerder presenteerde. Minister Adema van LNV: "Er is nog veel onduidelijkheid over biologisch voedsel. Is het nu goed voor de boer, het dier of voor het milieu? Het antwoord is: voor allemaal! Bovendien is het ook nog eens erg lekker. Biologisch speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de landbouw. Natuurlijk hoeven niet alle boeren biologisch te worden. Maar voor boeren die dit wel zijn of die dit willen worden, moet er ook voldoende vraag naar biologisch zijn. Daarom starten we een campagne om de verkoop van biologische producten te vergroten en consumenten beter te informeren over de voordelen van biologisch. Want dat zijn er een hoop.”
Keurmerk Biologisch
Uit een gedragsonderzoek van het LNV blijkt dat consumenten uit gewoonte nog niet voor biologisch voedsel kiezen. Ook spelen prijs en de sociale norm een rol. De voordelen van biologische producten worden niet overtuigend of onderscheidend genoeg gevonden om de hogere prijs te rechtvaardigen. Uit een onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt verder dat dat de bekendheid van het keurmerk Biologisch onvoldoende was en dat meer inzet nodig is om dit te verbeteren. De campagne moet helpen om biologisch op een positieve manier onder de aandacht te brengen.
De consumentencampagne is onderdeel uit van het Actieplan Biologisch waarin Nederland de ambitie uitspreekt dat het landbouwoppervlak voor biologische landbouw in 2030 is gegroeid naar 15%. Dit is nu nog 4,5%. Sinds vorig jaar is in totaal 26 miljoen euro beschikbaar gesteld om de omschakeling naar biologische en natuurinclusieve landbouw te stimuleren. Voor ondersteuning van een marktprogramma is 50 miljoen euro vrijgemaakt. Verder werkt LNV samen met ketenpartijen, zoals supermarkten en boeren, aan diverse projecten om de marktontwikkeling te stimuleren. Zij zijn ook nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze consumentencampagne van de overheid. De aftrap van deze meerjarige consumentencampagne was op 7 juni en loopt tot en met 30 juni.
Bro: Levensmiddelenkrant