UTRECHT – De fusie van Coop en Plus werd bijna drie jaar geleden aangekondigd. Nog altijd zijn er 130 winkels niet omgebouwd naar de groene formule. Dat knaagt aan Plus, want recent werd bekendgemaakt dat zestig winkels versneld worden omgebouwd en voor de overige zeventig winkels wordt een andere organisatie gezocht. Het komende jaar verdwijnt Coop uit het straatbeeld.
“Het is een fusie, geen overname. Samen staan we sterker.” Zo begon Fred Bosch, voorheen algemeen directeur Coop, de persconferentie in september 2021. Coop en Plus hadden net bekendgemaakt samen verder te gaan onder de vlag van Plus. “Een fusie is een complex proces, we hebben de tijd genomen om te kijken of het een kans had. In de lente van dit jaar zijn we langzaam begonnen met het serieuze werk, dat was een intensieve periode”, zei Bosch destijds. Dat het een complex proces is, blijkt, want de aankondiging is nog maar het begin van een lange weg naar één formule.
De maanden die volgden, bestonden uit het wachten op goedkeuring van de ACM, winkels verkopen en vele gesprekken met ondernemers over de toekomst van hun winkel. Vanaf 2022 tot nu zijn er 138 winkels omgebouwd, maar er staan er nog zestig op de planning. Die gaan komend jaar in sneltreinvaart de overstap maken naar de groene formule. Hiermee drukt Plus op de turboknop om Coop uit het straatbeeld te krijgen en verder te gaan als één formule. Naast de nog zestig om te bouwen winkels, zijn er zeventig winkels van Coop waarvoor Plus een nieuwe organisatie zoekt. Het Plus Vandaag-format zal daarnaast ook verdwijnen, dat is vanwege het investeringsniveau en de gestegen exploitatiekosten geen toekomstbestendig concept.
Eenvoud
De in april aangetreden algemeen directeur van Plus, Aart van Haren, kondigde dit nieuws aan op 27 juni. “De supermarktwereld verandert sneller en ingrijpender dan ooit. Daarom is nu het moment om te versnellen. Door deze aanpassingen gaan we terug naar de eenvoud van één formule en stellen we ondernemers in staat om nog meer te ondernemen. Zo creëren we nieuw perspectief voor de toekomst van onze coöperatie”, aldus Van Haren. Daarnaast werd duidelijk dat het servicekantoor in Utrecht ook wordt aangepast voor een efficiëntere organisatiestructuur. De komende maanden werkt Plus aan de plannen hiervoor, om die vervolgens in oktober aan de ondernemingsraad voor te leggen. “Door deze stappen te zetten creëren we de duidelijkheid die nodig is om met elkaar verder te bouwen aan een ijzersterke retailorganisatie en de kracht van de Plus-formule lokaal maximaal uit te nutten. Door korte lijnen en een efficiëntere structuur is het nog makkelijker om kansen te grijpen en ontstaat er een nieuwe manier van werken. Voordat we daar zijn, doorlopen we dit traject zorgvuldig en nemen we alle collega’s hierin mee”, lichtte Van Haren toe.
Lees verder onder de foto ↓
Plus kenmerkt zich door ondernemers lokaal het verschil te laten maken. De fusie en alle daaropvolgende stappen die zijn genomen, hebben veel impact gemaakt op de ondernemers. Ofwel omdat zij die Coop zijn die niet toekomstbestendig is onder de vlag van Plus, of omdat ze al bijna drie jaar lang in onzekerheid leven over de toekomst van hun winkel. Welke formule gaat het worden? Blijft er nog een supermarkt bestaan in ons dorp? En wanneer gaat Coop van onze gevel verdwijnen? Aan de andere kant zijn er ondernemers die al vrij snel de keus maakten om na de fusie bij Plus te blijven en om te kleuren van oranje naar groen. Dat resulteert in de 138 winkels die al zijn omgebouwd.
Coop-ondernemer
Levensmiddelenkrant sprak met ondernemer Gerard Versluis over de fusie. Hij heeft samen met zijn compagnon Peter Oskam twee winkels in Gouda: Coop Gouda Achterwillens en Plus De Heester. Ze zijn al veertig jaar bevriend en beiden echte winkeldieren. Versluis noemt hun compagnonschap een groot voordeel. Er is een duidelijke scheiding in taken: Oskam doet de administratie en personeelszaken, Versluis gaat over commercie en inkopen. Ze bekijken de opties voor de overstap van Coop naar een andere formule ieder van hun eigen kant, maar nemen de uiteindelijke beslissing samen. Ze hebben allebei al eerder overnames en formulewisselingen meegemaakt. “Op dat vlak hebben we al veel gezien”, zegt Versluis.
Verschillende scenario’s
Het nieuws over de versnelling kwam voor de ondernemers niet uit de lucht vallen. Op de vraag hoe het nu verder moet met hun Coop, antwoordt Versluis: “Vraag je het me over een week, dan heb ik meer duidelijkheid. Nu liggen er nog verschillende scenario’s. Als het een andere partij dan Plus wordt, zetten we de gesprekken met andere partijen voort. We hebben er nu nog niet concreet ééntje voor ogen. Er zijn drie kanshebbers: Boon’s, Spar en Van Tol.” De compagnons kijken bij het kiezen van een nieuwe formule rationeel naar het verdienmodel. Maar ook naar welke formule het best bij ze past. Bij de keuze speelt verder mee in welke markt je zit. “Heb je veel convenience-klanten, zoals studenten, dan kan Spar een logische keuze zijn. Zit je in een traditionele markt, dan ga je minder op gemak zitten en valt de keuze op een andere partij”, legt Versluis uit.
Voorbereid
Het ondernemersduo bekijkt ook of ze twee verschillende formules mogen hebben. “Als dat niet het geval is, gaan we evengoed samen verder als compagnons, maar zoeken dan een andere vorm. Het kan zelfs betekenen dat we een winkel gaan afstoten en samen op zoek gaan naar een andere winkel”, aldus Versluis. Hij vervolgt: “We hebben ons in een vroeg stadium goed voorbereid. Dat zouden alle ondernemers moeten doen. Maar ik kan natuurlijk niet in het hart van een ander kijken.” Tijdens het contact met verschillende ondernemers ziet hij dat sommige wat emotioneler in de wedstrijd staan. Versluis: “Stap uit je emotie en ga de veranderingen echt zakelijk aan. Laat ratio boven emotie en ga er vol voor, anders is er geen verdienmodel. Als je weet dat het eraan zit te komen, kun je, nee, móet je je eigenlijk al goed voorbereiden en je laten adviseren door een onafhankelijke partij. Het is belangrijk dat je niet gaat zitten afwachten, maar zelf het heft in handen neemt. Het gaat tenslotte om je eigen portemonnee en je eigen toekomst.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.