WIJK AAN ZEE – Wie had dat gedacht: je werkt in dezelfde supermarkt, je wordt verliefd en uiteindelijk koop je samen je eerste eigen supermarkt als volwaardige ondernemers. Het overkwam Vera Siersema en Michael Schot, de trotse nieuwe eigenaren van Spar Schot in Wijk aan Zee. Ze vertellen Levensmiddelenkrant hoe hun droom werkelijkheid werd.
Maandag 24 maart was de officiële overdracht en dinsdag zijn de deuren opengegaan van Spar Schot in Wijk aan Zee. Het jonge ondernemerspaar heeft zich grondig voorbereid en kijkt vol goede moed en enthousiasme naar de toekomst.
Hoe is de dag van de opening verlopen?
Siersema: “Onze eerste dag was een hele voorspoedige dag, het ging allemaal goed. We hebben maandagavond een receptie gegeven voor de buurt. Ten eerste om onszelf de kans te geven om de buurt een beetje te leren kennen, maar ook voor de oude ondernemers om na tweeëntwintig jaar afscheid te nemen. Daar was enorm veel respons op met een grote opkomst van de buurt. We hebben echt een supergezellige avond gehad.”
Dit is voor jullie een droom die uitkomt. Waar komt die droom vandaan?
Siersema: “Ik ben al op mijn zestiende begonnen bij Deen. Op dat moment had ik nog geen idee dat ik het echt superleuk vond in de retail. Ik verhuisde naar Leiden om criminologie te studeren en had bij Plus een bijbaantje. Ik werkte daar met een geweldige ondernemer en heb daar ook Michael leren kennen. Het werk vond ik steeds leuker worden. Zo ben ik met het ondernemerschap in de retail in contact gekomen en erin doorgegroeid. Uiteindelijk heb ik voor Spar gekozen, omdat ik met Spar een hele goede klik heb.”
Schot: “Ik werk al achttien jaar in de supermarktwereld en heb stiekem altijd rondgelopen met de ambitie om ondernemer te worden. Vorig jaar zijn we in contact gekomen met Spar. We werden getipt door onze accountant voor deze winkel. Vanaf het eerste moment waren we verliefd op de winkel en op het dorp. Dat hebben we aangegeven bij Spar en zij nodigden ons uit om op gesprek te komen en ons plan te presenteren. Zij waren eigenlijk net zo enthousiast als wij.”
Waren jullie op zoek naar een kleiner dorp om een supermarkt over te nemen?
Siersema: “We wilden niet in een grote stad ondernemen. We waren echt op zoek naar een wat kleiner dorp. Toen we Wijk aan Zee in kwamen rijden, wisten we het eigenlijk direct. Er is een heel mooi weiland voor de winkel en het is vlak bij het strand. Dus we hebben echt een mooie wisselwerking tussen normaal ‘supermarktje spelen’ en het zomerseizoen als het helemaal los gaat.”
Schot: “Het is juist die mix die ons aantrok. Voor de rest is het gewoon een heel mooi dorp. Hele leuke mensen die je heel erg hartelijk en warm ontvangen. Je krijgt het gevoel alsof je thuiskomt.”
Siersema: “We hebben ook een enorm warme overdracht gehad van de vorige eigenaren. Ze wonen hier een paar huizen verderop en met hen hebben we goed contact. Zelfs de eigenaren van daarvóór wonen nog boven de winkel, dus we hebben drie generaties Sparondernemers die regelmatig in de winkel lopen. Het is bijna een soort familie.”
Kleinere supermarkten in dorpen hebben het moeilijk in het huidige economisch klimaat. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Schot: “Het unieke van Spar in Wijk aan Zee is de mix van een gewone buurtwinkel en het toeristisch seizoen. Was het alleen een buurtwinkel geweest, dan denk ik dat het wel een moeilijk verhaal was geworden. Maar juist omdat je best een drukke zomerperiode hebt, met veel toeristen en bijvoorbeeld fietsers, maakt deze winkel wel degelijk interessant en dat we er een prima boterham mee kunnen verdienen.”
Siersema: ”Natuurlijk is het een beetje een spannende tijd. Je hoort regelmatig over winkels die dichtgaan. We hebben hier heel lang over nagedacht en zijn vorig jaar tig keer naar Wijk aan Zee gereden om hier rond te lopen. We hebben heel veel onderzoek gedaan om te kijken of er wel genoeg beweging is in het dorp. Klanten gaan niet allemaal naar Beverwijk toe, ze zijn best gehecht aan de winkel. We hebben een aardig vaste fanbase. De buurt is heel blij dat de enige supermarkt nog kan blijven bestaan, dat die weer overgenomen wordt en in het dorp blijft.”
Zijn er nog verbouwingsplannen in de toekomst?
Siersema: “We hebben een mooie winkel overgenomen, die helemaal up-to-date is met een FoodClub. Er zijn wel kleine dingen die we willen veranderen, zoals de buitenkant, maar over het algemeen is het een winkel waar we echt trots op zijn.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Zijn er de komende tijd speciale acties om de Spar een beetje kenbaar te gaan maken?
Schot: “Een week voor de opening hebben we persoonlijk bij iedereen een flyer in de bus gedaan. Op de voorkant heeft de oud-ondernemer afscheid kunnen nemen en op de achterkant hebben wij ons voorgesteld. Dat hebben wij gelijk gekoppeld aan wat leuke acties met bijvoorbeeld waardebonnen en mensen kunnen cadeaus winnen. Van alles om mensen weer terug de winkel in te krijgen. Het leuke is dat we in de eerste week al aardig wat nieuwe klanten hebben ontvangen. Dat weten we van ons personeelsbestand. De meerderheid werkt al ruim tien, soms twintig jaar in de winkel en zij zagen gezichten die ze al een tijd niet gezien hadden. Geïnteresseerde mensen die misschien voorheen naar de grotere supermarkt gingen en nu toch weer even hier komen kijken. Met de flyeractie raak je al een beetje aan de praat met mensen en ik denk dat we heel erg de interesse hebben kunnen wekken bij de buurtbewoners. Dat is voor zo’n dorp natuurlijk essentieel.”
Hebben jullie nog speciale aandacht voor bepaalde productcategorieën?
Siersema: “We hebben een deel van het lokale assortiment dat er was, overgenomen. De insteek is dat we, zodra we wat meer in het proces zitten, de wijk vragen waar ze behoefte aan hebben. Om zo te inventariseren waar vraag naar is. We hebben bijvoorbeeld al een aardig etnisch assortiment, met onder andere veel Poolse producten. Die kunnen we deels via Spar bestellen, maar ook via een aparte leverancier.”
Gaan jullie op het toeristenseizoen inspelen met andere producten?
Siersema: “Zodra het echt wat drukker wordt, willen we ons focussen op de foodservice. We hebben natuurlijk een FoodClubassortiment met veel gemak. Een perfect assortiment dat je makkelijk kan meenemen. Ideaal voor mensen die on the road of aan het fietsen zijn of naar het strand willen.”
Hebben jullie al plannen voor de toekomst?
Siersema: “We kijken het sowieso dit jaar nog even aan met deze winkel, omdat we natuurlijk benieuwd zijn hoe het dit seizoen zal gaan. Maar wij hebben de ambitie om te gaan multifranchisen. Dat is ook deels waarom we hebben gekozen voor Spar. Onze droom is om meerdere supermarkten in ons beheer te hebben. Daar willen we echt voor gaan. Maar de eerste uitdaging is het seizoen doorkomen. We hebben gelukkig een paar weken om even te acclimatiseren en dan kunnen we er vol voor gaan.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.