AMSTERDAM – De Nederlandse supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Lidl staan in hun sector in de top als het gaat om vooruitgang op het digitale vlak. Andere Nederlandse bedrijven domineren de ranglijst Digital Leaders van management- en technologieadviesbureau BearingPoint. Jaarlijks neemt het bureau de digitale prestaties van een groot aantal bedrijven uit meerdere landen onder de loep.
Dit jaar keek het bedrijf naar 679 bedrijven uit 11 landen. De ranking wordt bepaald door scores op 177 meetpunten in diverse digitale domeinen. Nederlandse bedrijven scoren hoog, maar er is weinig verbetering ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde score ging slechts met een tiende punt omhoog naar 3.0. De trend die zichtbaar wordt in het onderzoek is dat digitale marketing zich sterk heeft ontwikkeld door verlegging van de focus naar video en sociale media.
Top 3
De top drie wordt gedomineerd door Nederlandse bedrijven, met Hema, Bol.com en G-Star. In de foodsector is de grootste vooruitgang geboekt door Lidl op het vlak van digitale marketing en e-commerce. Albert Heijn scoort juist weer goed op e-crm en e-commerce. Voor beide bedrijven zijn de hoge scores volgens het rapport voornamelijk te danken aan de uitstekende apps. Jumbo is juist weer sterk op het gebruik van sociale media, met name YouTube en Twitter.
Privacy
“Ons belangrijkste advies is om ethiek, duurzaamheid en een brede kijk op de wereld in de dagelijkse praktijk te integreren,” zegt Jaco van Zijll Langhout, partner bij BearingPoint. “De maatschappelijke ontwikkeling hebben we in 2022 teruggezien in de vorm van strengere regels rond data en privacy. Daardoor zijn advertentiebudgetten voor Google en Facebook significant verminderd en zijn bedrijven aangewezen op het ontwikkelen en optimaliseren van eigen digitale initiatieven om consumenten anno 2023 te kunnen blijven bedienen.”
Bron: Levensmiddelenkrant