20180924-ahold-033.jpg

Mindere verkopen in VS spelen Ahold Delhaize parten

ZAANDAM – Supermarktconcern Ahold Delhaize zag in 2024 de verkoop stijgen met een magere 0,9% naar 89,4 miljard euro. De winst daalde met 2,2% naar 3,8 miljard euro met een winstmarge van 3,1%.

Redactie |

De stijging in de verkopen komen grotendeels uit de Europese markt, waar voor het bedrijf rond de 40% van zijn omzet vandaan haalt. Waar in Europa de verkopen met 3,5% stegen, daalde die in de grootste markt van het bedrijf (Verenigde Staten) met 0,7%. Daar nam het bedrijf een verlies op de verkoop van FreshDirect en sloot het een aantal slechtlopende Stop & Shop-winkels. Het stopzetten van de tabaksverkoop in Nederland zorgde ook voor een minder omzetgroei.

Marktaandeel
Toch ziet topman Frans Muller het niet somber in. Gezien de resultaten had het bedrijf volgens hem in Europa een “uitstekend jaar”. “Albert Heijn behaalde een nieuw hoog marktaandeel van 37,7%. Delhaize in België eindigde ook sterk en keerde terug naar marktaandeelniveaus die hoger zijn dan voordat het merk zijn Belgium Future Plan implementeerde”, schrijft Muller in de toelichting op de kwartaal- en jaarcijfers.

Maar ook in de Verenigde Staten ziet Muller de toekomst positief tegemoet. "In de VS zagen we de volumes terugkeren naar positief terrein, afgetopt door sterke vakantieverkopen. Inclusief prijsinvesteringen leverde het Amerikaanse segment een onderliggende operationele marge op die in lijn was met het derde kwartaal, zoals we in november communiceerden”, aldus Muller over de resultaten van het vierde kwartaal van 2024.

2025
Voor 2025 verwacht het bedrijf een goed jaar met het vernieuwde strategische plan. Muller denkt aan een terugkeer naar een robuustere groei van de omzet en de winst, terwijl het bedrijf tegelijkertijd de onderliggend operationele marges van 4% behoudt.

Bron: Levensmiddelenkrant