‘S-HEERENBERG – Het percentage huishoudens dat drop en snoep koopt, daalt licht. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Het bureau heeft het aankoopgedrag over de periode 2017 tot en met 2021 onderzocht.
Van de acht gemeten merken zien vijf de cijfers dalen. Haribo (-14 procent) en private label (-8 procent) zijn de grootse verliezers. Klene, Redband en Autodrop dalen ook licht. Alleen Katja, Venco en Look-O-Look laten een stijging zien in het percentage drop- en snoepkopende huishoudens. Katja steekt er bovenuit met een stijging van 28 procent.
Merkentrouw
Er is ook gemeten hoe trouw huishoudens zijn aan de merken. De grote merken – marktleider Haribo en private label – hebben de afgelopen vijf jaar de trouw zien dalen. De andere zes kleinere merken zien een stijging in het percentage huishoudens dat hun producten vaak blijft kopen. Katja laat ook hier de grootste toename zien met ruim 30 procent.
Bron: Levensmiddelenkrant