AMSTERDAM – De afgelopen twee jaar heeft 24% van de consumenten meer impulsaankopen gedaan, blijkt uit een onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed. Aan duizend personen werd gevraagd in hoeverre social media hun winkelgedrag beïnvloeden nu Black Friday en de feestdagen voor de deur staan. Naar eigen zeggen is ruim een kwart van de consumenten, 27%, meer gaan uitgeven sinds 2021.
Het onderzoek werd in opdracht van Lightspeed door OnePoll, een onafhankelijk markt- en onderzoeksbureau gedaan onder 1000 consumenten in Nederland. Het zijn vooral de jongeren die gevoelig zijn voor producten die via social media door influencers en gerichte advertenties en social media-sponsorships worden aangeprezen. Van de ondervraagde jongeren tussen de 18 en 24 jaar, geeft 20% aan verslaafd te zijn aan winkelen via social media. Van deze groep zegt 16% een aantal keren per week een aankoop te doen en 7% doet dat meermalen per dag.
Nieuwe producten
In totaal geeft 38% aan nieuwe producten, waarvan ze het bestaan niet wisten, te ontdekken via social media. Van de 18 tot 44-jarigen is dat 43%, onder 45- tot 64-jarigen is dit 24 procent, bij 65-plussers ligt het percentage op 19. Van de consumenten gaf 15% aan meer te gaan winkelen bij zelfstandige ondernemers door de invloed van social media.
Van onschatbare waarde
Ewout van Rossum, retailmanager voor de Benelux bij Lightspeed stelt dat voor zowel marketing als sales social media van onschatbare waarde is voor retailondernemers. “Toch merken we dat nog niet alle ondernemers hier volop gebruik van maken. Dat komt vaak omdat ondernemers de know-how en tools missen waarmee ze hun werk kunnen vereenvoudigen. Door hun fysieke winkel te koppelen aan hun webshop en hun verkoopkanalen op social media, kunnen ze aanzienlijk meer omzet genereren. Daarvoor is automatisering echter onmisbaar, want lang niet alle ondernemers hebben de mankracht en het budget om zich fulltime met marketing en verkopen via social media bezig te houden. Met het omnichannel-platform van Lightspeed kunnen ze alle verkoopkanalen synchroniseren: de fysieke winkel, de webshop en hun social media-accounts.”
Bron: Levensmiddelenkrant