AMSTERDAM – De achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel komt er weer aan. Dit jaar ligt de focus op een lokale aanpak bij de duurzame eetgedragsveranderingscampagne van Nederland.
De reden voor deze lokale aanpak heeft te maken met een onderzoek dat is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Norstat in opdracht van Stichting Week Zonder Vlees. Hieruit blijkt dat eetgedrag en deelname aan de campagne enorm verschilt per regio. In de grote steden eet 18% van de mensen dagelijks vlees en in het noorden van Nederland loopt dit op tot 36%. Hetzelfde geldt voor de consumptie van zuivel. In de grote steden ligt dit percentage op 35% en in het noorden op 59%.
Noorden blijft achter
De bekendheid van de campagne is overal ongeveer gelijk. 44% van de Nederlanders kent de campagne, maar toch blijft de deelname in de noordelijke provincies met 10% achter ten opzichte van de rest van het land, waar de deelname tussen de 19% en 25% ligt. Wel geeft 68% in het noorden aan minder vlees te willen eten en steunt een meerderheid een ambitieus duurzaamheidsbeleid. Er is dus bereidheid, maar deze komt in de praktijk nog niet naar voren. Hier zal de campagne op inspelen.
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt sinds 2018 jaarlijks georganiseerd. Het moet mensen inspireren om een flexitarisch eetpatroon te omarmen, dus het afwisselen van vlees, vis en zuivel met plantaardige gerechten. De campagne heeft al redelijk wat impact gehad. In 2024 deden 2,8 miljoen Nederlanders mee, waarvan 80% ook daarna van plan was minder vlees te eten en 59% om minder zuivel te consumeren. Iedereen kan deelnemen aan de week door van 3 tot en met 9 maart vlees en zuivel te laten staan.
Inspireren
“Ons doel is om mensen bewust te maken van hun eetkeuzes en hen te inspireren vaker plantaardig te eten. De impact op zowel gezondheid, dierenwelzijn als milieu is enorm, en dat motiveert ons om elk jaar opnieuw deze campagne te organiseren. Maar om echt impact te maken en de noodzakelijke veranderingen door te voeren, moeten we onze inspanningen intensiveren en iedereen in Nederland bereiken: daarom focussen we dit jaar extra op het noorden van Nederland, zodat hopelijk ook daar de bevolking geïnspireerd wordt om vaker voor plantaardig te kiezen”, aldus initiatiefnemer Isabel Boerdam.
Bron: Levensmiddelenkrant