HUIZEN – Lidl introduceert als eerste supermarkt hybride gehakt, deels plantaardig en deels rundvlees. De smaak blijft hetzelfde en het gehakt is 30% voordeliger dan de klassieke variant. Lidl wil hiermee consumenten motiveren om voor een optie met een lagere milieu-impact te kiezen.
De gehaktmix bestaat voor 60% uit rundergehakt en 40% uit erwteneiwit en heeft dezelfde smaak als gehakt dat enkel van rundvlees is gemaakt. Er is juist voor gehakt gekozen omdat een populair artikel is bij de klanten: de helft van alle Nederlanders eet wekelijks gehakt. Ook bij gezinnen is dit een populair product, zo blijkt uit een onderzoek van Future Food.
Minder vlees maar met behoud van smaak
Inkoper bij Lidl, Geert de Vries: “Ik ben trots op het product dat we hebben ontwikkeld: een klassiek vleesproduct in een nieuw jasje. Met deze gehaktmix maak je de lekkerste pasta bolognese, maar ook een klassieke gehaktbal. De smaak is hetzelfde, maar de milieu-impact en prijs zijn lager. De ontwikkeling heeft best lang geduurd. We wilden namelijk een gehaktmix ontwikkelen die minder vlees bevat, maar wel met behoud van smaak. Ik durf te zeggen dat zelfs voor de echte vleesliefhebber deze gehaktmix niet te onderscheiden is van regulier gehakt.”
Permanente prijsverlaging
Lidl wil de verkoop van plantaardige eiwitverkopen in 2030 naar 60% verhoogd hebben. Dit is de reden om per 22 augustus ook een permanente prijsverlaging op de plantaardige basisboodschappen door te voeren. Het gaat hierbij om vleesvervangers én zuivelvervangers zoals plantaardige kwark, yoghurt, kaas en haverfraîche. Met deze stap wil Lidl dat de prijs voor de klanten nooit een belemmering hoeft te zijn om de duurzamere keuze te maken.
Hybride
Martine van Haperen van Proveg zegt: "Lidl zet twee belangrijke stappen. Prijs is het voornaamste obstakel voor mensen om vaker voor plantaardig te kiezen. De stap om plantaardige producten dezelfde prijs of goedkoper te maken dan vlees en zuivel, neemt dat obstakel weg. Ook wil niet iedereen vleesvervangers of peulvruchten eten. Door een hybride product te introduceren, gewoon in het vleesschap, spreken ze echt de vleeseter aan. Die hoeft niet eens zijn consumptiepatroon te veranderen. Dit is een waardevolle toevoeging waarmee Lidl écht de kans heeft om invloed uit te oefenen op de eiwitverhouding."
Bron: Levensmiddelenkrant