HUIZEN – De Schwarz Group heeft zich verbonden aan het zogenaamde Science Based Targets initiative; een initiatief dat bedrijven ondersteunt bij het definiëren en implementeren van wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen. “Klimaatverandering bedreigt ons voortbestaan en vraagt om actie”, aldus Marcel Oosterwijk, algemeen directeur Lidl Nederland.
Het Science Based Targets initiative is gebaseerd op het VN-klimaatakkoord van Parijs en bevat doelstellingen om wereldwijd de uitstoot van CO2 terug te dringen. Met de ondertekening heeft Lidl zich gecommitteerd aan het behalen van de doelstellingen uit het ‘Parijsakkoord’ en om haar bijdrage te leveren dat de gemiddelde temperatuurstijging ruim onder de 2°C blijft.
Marcel Oosterwijk, algemeen directeur Lidl Nederland: “Wij zetten ons bij Lidl al jaren in voor het terugdringen van onze CO2 uitstoot, door bijvoorbeeld het bouwen van het eerste CO2- en energie neutrale filiaal in Nederland en het vergroten van ons vegetarisch assortiment. Door ons te richten op wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen gaan wij nu een stap verder en leggen wij de basis voor een effectieve klimaatstrategie.”
Lidl stelt de wetenschappelijk onderbouwde doelen als basis voor haar klimaatdoelstellingen. Als eerste stap gaat Lidl nu specifieke doelstellingen definiëren. Deze moeten daarna met maatregelen ondersteund worden die bedoeld zijn om de CO2-uitstoot in de bedrijfsvoering en in de toeleveringsketen te verminderen of te vermijden. In de duurzaamheidsverslagen publiceert Lidl tweejaarlijks welke klimaatmaatregelen er zijn genomen en tot welke resultaten deze hebben geleid.
Bron: Levensmiddelenkrant