‘Met de overname van Deen zit Albert Heijn boven de marktaandeelgrens’

DEN HAAG – Dirk Mulder, ING sector banker detailhandel & groothandel, vraagt zich af of Albert Heijn met de voorgenomen overname van Deen boven het maximum marktaandeel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) komt. De ACM hanteerde in het verleden immers een grens van 35 procent, maar volgens Nielsen zat Albert Heijn in 2020 al op 35,0 procent.

Jan de Wit |

“Ik ben erg benieuwd hoe de ACM hiertegen aankijk”, zo vraagt Mulder zich af. “In de kop van Noord-Holland is Albert Heijn relatief beperkt vertegenwoordigd, dus als je het gaat afmeten zal het niet zo zijn dat de klant geen keus heeft qua supermarkt. Maar de ACM heeft toch altijd die 35 procent marktaandeel als maximale grens gezien. Albert Heijn gaat nu toch weer marktaandeel toevoegen.”

Tegelijk verwacht Mulder dat de overname van 39 van de Deen-filialen door Albert Heijn goedgekeurd zal worden door de ACM. “Ik denk niet dat Albert Heijn hier zou instappen zonder daar goed onderzoek naar te hebben gedaan. Wellicht zou er nog over enkele vestigingen gediscussieerd kunnen worden, maar die zouden Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt nog wel tegen elkaar kunnen uitruilen. Ik neem aan dat dit rondkomt, maar de ontwikkeling van het marktaandeel blijft een interessant punt.”

De ACM liet in een reactie weten niet inhoudelijk te kunnen reageren, omdat zij de aanvraag nog niet hebben ontvangen. Pas wanneer deze binnen is zal het onderzoek beginnen naar de voorgenomen overname.

Bron: Levensmiddelenkrant

deen-vlaggen-formule.jpg