AMSTERDAM – De sinds 2018 jaarlijkse terugkerende Week Zonder Vlees, waarin Nederlanders worden aangespoord om een week lang vlees te laten liggen, spoort deelnemers aan dit jaar ook zuivel te laten staan. De reden hiervoor is dat ook zuivel een zeer belastend effect op het klimaat heeft. Deelnemers kunnen zich vanaf vandaag aanmelden om mee te doen aan de vlees- en zuivelloze week.
Niet alleen het eten van vlees laat een enorme CO2- en watervoetafdruk achter, ook de consumptie van zuivel is erg belastend voor het klimaat, aldus de organisatie van de Week Zonder Vlees. Daarom koos zij ervoor een ‘extra laag’ aan de aan de campagne toe te voegen tijdens de vijfde editie van de Week Zonder Vlees. Ook de naam zal blijvend veranderen in Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.
Plantaardig eetpatroon
Gedurende de week, die dit jaar van 7 tot en met 13 maart plaatsvindt, worden deelnemers uitgedaagd te ontdekken hoe ‘lekker en gemakkelijk het is om vegetarisch te eten’. Door ook zuivel een week links te laten liggen wordt in feite een meer plantaardig eetpatroon gepromoot. Een week lang geen vlees en zuivel eten levert een maximale besparing op van 150 liter water, 121 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 3,2 kilo vlees en zuivel per persoon, heeft de organisatie laten doorrekenen.
Partnermodel
78 partners uit de voedingsindustrie hebben zich aangesloten bij de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Zij zullen op 18 januari officieel worden bekendgemaakt. Initiatiefnemer van de week Isabel Boerdam: “We hebben als stichting ook in 2022 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin onze partners de campagne financieel ondersteunen en daarnaast iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan het versterken van de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.”
Levensmiddelenkrant zal in de papieren editie van week 7 in een special extra aandacht besteden aan de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops