AMSTERDAM – Stichting Nationale Week Zonder Vlees, onder leiding van Isabel Boerdam van Green Food Lab, lanceert de Nederlandse Week Zonder Vlees in België, het eerste land buiten Nederland. De Europese Unie steunt dit project. In 2024 gaat De Week Zonder Vlees naar Denemarken en Duitsland. In 2025 volgt Spanje en Oostenrijk in 2026. De Stichting wil het concept naar heel Europa uitrollen.
De succesvolle gedragsveranderingcampagne is sinds 2018 actief in Nederland, de ‘Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel’ loopt sinds 2021. Van alle Nederlanders is 61% op de hoogte van de campagne. Tijdens de laatste campagne deden 2,7 miljoen Nederlanders mee, dit is 17%. Hiervan geeft 80% aan blijvend minder vlees te willen eten. Het succes is zichtbaar in de supermarkten, want tijdens de campagneweek Week werd 6,4% minder vlees en 3,6% minder zuivel verkocht, en 108,5% meer vleesvervangers. De Europese Unie steunt het project financieel in de stap naar heel Europa, als onderdeel van het Like-A-Pro project. En de Europese Green Deal.
Partners omarmen de campagne
Boerdam zegt over de eerste campagne in het buitenland: “De uitrol naar Europa is uitdagend en weerbarstig, met (eet)cultuurverschillen en taalbarrières, een andere kijk op het onderwerp, een andere fase in de duurzame ontwikkeling, maar deze eerste editie in België geeft mij het vertrouwen dat we klaar zijn voor Europa. De volgende vier landen staan al op de planning, en als ik de benodigde financiering kan vinden gaan we naar heel Europa.” België bijt het spits af in Europa. Het is het eerste land dat een Nationale Week Zonder Vlees organiseert. Zowel de Europese Unie als 29 partners verbinden zich aan de campagne, waaronder de supermarkten Albert Heijn, Carrefour, Crisp en Delhaize en diverse producenten zoals Becel, Beyond Meat, Bonduelle, Bonmush, Boursin, De Vegetarische Slager, Delhaize, Fred’s Vegan, Garden Gourmet, Hak, HelloFresh, La Fille du Boucher, La Vie, Le Botaniste, Luiten, Magioni, Nurishh, Patak's, Soto, Nadia & Merijn’s Souq, The Flower Farm, Verstegen Spices & Sauces en Vivera. Ook organisaties zoals het CM Gezondheidsfonds en de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten (VBVD) doen mee, evenals 25 toprestaurants.
Activiteiten zonder vlees
De campagne deze week bereikt heel België. Klanten van Albert Heijn, Carrefour en Delhaize worden actief geprikkeld om deel te nemen en alternatieven te proberen. Crisp introduceert in samenwerking met ‘plantaardige pionier' Elisabeth van Lierop een vegan weekmenu voor het hele gezin. HelloFresh brengt recepten zonder vlees uit. De deelnemende restaurants hebben geen vlees maar groentemenu’s in de campagneweek op de kaart staan. ProVeg Mechelen organiseert in samenwerking met Stad Mechelen en The Vegan Butcher op 25 oktober een plantaardige barbecue waar 300 gratis maaltijden worden uitgedeeld op de Grote Markt van Mechelen.
Klimaatakkoord en duurzaamheid
“Elke dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dit gedachtegoed sluit naadloos aan bij de doelen van de Europese Unie en het klimaatakkoord waar we met z’n allen verantwoordelijk voor zijn. Toch verandert ons eetgedrag veel te langzaam en warmt de aarde razendsnel op. Daarom wil ik heel Europa in deze zeven dagen laten zien en proeven dat vegetarisch eten lekker en gemakkelijk is. Dit is de kleinste duurzame stap die iedereen morgen kan zetten, zónder concessies of investering, met een grote impact op onze wereld van morgen”, aldus Boerdam.
België gaat vanaf nu jaarlijks de campagneweek in oktober houden. Stichting Nationale Week Zonder Vlees richt zich ondertussen op de opstart in Denemarken en Duitsland, en de Nederlandse Week Zonder Vlees & Zuivel in maart 2024.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops