istockphoto-1176777767-612x612 frisdrank.jpg

Kabinet gaat voor slimme suikertaks

DEN HAAG – Het heffen van suikertaks om de consument gezondere voedingskeuzes te laten maken is onvermijdelijk, zo meldt sectorspecialist van ING Ceel Elemans. Per 1 januari wordt deze verzwaarde verbruiksbelasting op frisdranken geheven. Omdat deze suikertaks omzeild wordt door fabrikanten, wil het kabinet alsnog een slimme belasting invoeren. De overheid vindt dit de enige manier om het suikergehalte wezenlijk omlaag te brengen.

Redactie |

Met de opbrengst van de suikertaks moeten goede, uitgebreide voorlichtingscampagnes over gezonde voeding opgezet worden. Een bewustwordingscampagne kan de consument ertoe aanzetten om tot gezondere voedingskeuzes te komen. De extra opbrengst zou niet in de schatkist moeten verdwijnen, volgens Elemans.

Andere aanpak
Het percentage Nederlanders met overgewicht en obesitas is enkel maar toegenomen in de afgelopen vier jaar. Dit blijkt uit een recente evaluatie van het RIVM. Elemans: "Jammer te moeten constateren, maar de vrijwillige afspraken met de voedingssector om overgewicht en obesitas terug te dringen hebben niet het gewenste effect gehad. De doelen van het Nationaal Preventie Akkoord (NPA) zijn buiten bereik en niet meer haalbaar. Een andere aanpak is nodig om wel de gewenste verandering te krijgen.”

Voorlichting
Elemans vindt dat de flinke verhoging van de verbruiksbelasting in januari de laatste kans was om een suikertaks uit de weg te gaan. Door aan frisdranken een vleugje zuivel toe te voegen, vallen de dranken onder de categorie van water, zuivel en soja en omzeilen bedrijven de verbruiksbelasting. Elemans: "Zo nemen bedrijven het NPA en hun verantwoordelijkheid om een gezondere samenleving te bouwen niet serieus. Voor politiek Den Haag is dit ‘vleugje zuivel’ de druppel die de emmer van geduld deed overlopen. Nu zal er snel groen licht komen voor een suikertaks.” Hij noemt dit een gemiste kans, maar voor de consument een goede zaak. Tenminste, als de extra opbrengsten gebruikt worden voor uitgebreide voorlichtingscampagnes.

Bron: Levensmiddelenkrant