VEGHEL – Klanten van Jumbo.com kregen afgelopen zomer door middel van nudges meer biologische producten te zien. De nudges, of duwtjes in goed Nederlands, zijn onderdeel van de campagne ‘de mooiste boodschap is bio’. In de pilot werd gekeken of online-klanten van Jumbo vaker voor biologisch kozen als er meer aandacht voor deze producten is.
De campagne is een initiatief van ketenorganisatie Bionext. Voor de proef bij supermarktketen Jumbo werd ook samengewerkt met zuivelcoöperatie Arla Foods en Coöperatie Eko Holland. Naast het extra zichtbaar malen van biologische producten door middel van banners, werd er gebruikgemaakt van cross-sell. Klanten die een biologisch artikel aan hun digitale winkelmandje toevoegden, kregen automatisch suggesties voor andere biologische producten te zien.
“We zien dat de inzet van cross-sells en het tonen van een inspiratielijstje bij zoekgedrag naar zuivel, groente, fruit en eieren ervoor zorgen dat er meer biologische producten worden gekocht. Om die reden laten we die nog een tijdje staan”, aldus Severine Hennissen, lead shopmanager E-commerce bij Jumbo Supermarkten. “Hoewel de inzet van nudges mooie inzichten oplevert, zullen we meer moeten testen om erachter te komen hoe we consumenten kunnen helpen bij het maken van de keuze voor biologisch.”
Bron: Levensmiddelenkrant