Jumbo winkel gevel vooraanzicht pick up.jpg

Formules

Jumbo kan niet mee met marktgroei

VEGHEL – Supermarktketen Jumbo heeft vanochtend de halfjaarcijfers bekend gemaakt. Daarin geeft het bedrijf aan dat de omzetgroei is achtergebleven bij het marktgemiddelde en dat er daardoor marktaandeel is verloren. Met een groei van 8.,8% komt de consumentenomzet voor de eerste helft van 2023 uit op 5,96 miljard euro. Het familiebedrijf heeft geen winstcijfers bekend gemaakt.

Redactie |

De nieuwe ceo van Jumbo, de in maart aangetreden Ton van Veen, was duidelijk. “Dit was niet onze allerbeste periode. In eigen huis hebben we te maken gehad met omstandigheden die veel van onze aandacht vroegen. Daarnaast kampen we met ongekende prijs-, huur- en energieverhogingen, een forse stijging van de cao-lonen en een dalend consumentenvertrouwen. Op veel prijsverhogingen hebben we maar heel beperkt invloed. In de prijsonderhandelingen met A-merk leveranciers zetten we scherp in op matiging van prijsstijgingen, wat tot een aantal moeizame onderhandelingen heeft geleid. Gelukkig begint de situatie met buitensporige prijsverhogingen nu iets te bedaren, maar het zal nog wat tijd vergen voordat we van normalisering kunnen spreken.”

Halfjaarcijfers-2023-resultaten-Jumbo-beinvloed-door-uitdagende-marktomstandigheden[1].jpg

In België won Jumbo wel marktaandeel. Bij onze zuiderburen groeide de omzet met 68% tot 169 miljoen euro. Ook de online activiteiten van de keten konden meekomen in de omzetgroei. De omzet bleef hier net onder de 400 miljoen euro steken. LaPlace had ook een positief resultaat met een omzet van 69 miljoen euro wat neerkomt op een stijging van 36%.

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees meer over: